• I samarbejde med:

3 måder du kan analysere din mobiltrafik på

3 måder du kan analysere din mobiltrafik på

Skrevet af Bjarke Bekhøj d. 29-06-2016 kl. 15:08
Kategorier: Mobiloptimering og UX

Det kommer næppe som en stor overraskelse, at mobiloptimering spiller en central rolle i forhold til online marketing. Flere og flere besøger hjemmesider og foretager søgninger via mobilen, og udover at dit website skal være mobiloptimeret og nemt at tilgå via mobilen, er det også vigtigt at være bevidst om dine besøgendes mobile adfærd. Langt de fleste bruger eksempelvis mere end en enhed, og det afspejles også i, at de forskellige enheder bruges i forskellige faser eksempelvis i forhold til research og køb. Men har du styr på, hvordan du kan analysere den mobiltrafik, der kommer fra dit website? Du får her tre konkrete analysemetoder i Google Analytics, som du kan bruge i forbindelse med mobiloptimering.

  1. Hvor mange bruger dit website fra mobilen?

Først og fremmest kan du starte med at finde ud af, hvor mange der besøger dit website fra deres mobiltelefon. Denne rapport er nem at tilgå, og det giver dig et godt overblik over, hvordan besøgene på dit website er fordelt over henholdsvis desktop, mobil og tablet. Du finder rapporten således: Målgruppe (Audience) -> Mobil (Mobile) -> Oversigt (Overview). Untitled design     2. Kommer de nye besøgende på mobilen? Det er ligeledes relevant at finde ud af, om mobilen er det første touchpoint, eller om de nye besøgende tilgår websitet fra desktop som det første. Med denne rapport kan du således analysere, om det er mobil, desktop eller tablet, der er de besøgendes første berøringsenhed. Denne analyse kan derfor også sige noget om dit websites tiltrækningskraft, og fra hvilken enhed dine førstegangsbesøgende har tendens til at vende tilbage til dit website. Du finder rapporten således: Målgruppe (Audience) -> Adfærd (Behavior) -> Nye ift. tilbagevendende (New vs. returning) -> Brugertype (User Type): Enhedskategori (Device Category). Untitled design-2      3. Hvilke trafikkilder konverterer via mobilen? Det sidste eksempel er en konverteringsanalyse, som er inddelt efter trafikkilder eksempelvis direkte webadresse, Google-søgninger, nyhedsbrevssystem osv. Her vil du således fx kunne se på almindelige Google-søgninger og finde ud af, om dem, der tilgår dit website via mobilen, konverterer dårligere end dem på desktop. Konverteringen vil oftest afspejle dine besøgendes adfærd på den måde, at folk ofte researcher på mobilen, men først lægger bestillingen, når de kommer hjem på deres desktop. Der kan være store forskellige på, hvordan dine besøg er i forhold til mobil og desktop. Denne analyserapport kan således adskille dine konverteringsrater, så du får et overblik over de enkelte kilder ud fra enhedstyper. Du finder rapporten således: Anskaffelse (Acquistion) -> Al trafik (All Traffic) -> Kilde/medium (Source/Medium) -> Enhedstype (Device Category). Untitled design-3   Med venlig hilsen,  Bjarke Bekhøj

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.