• I samarbejde med:

4 onpage-fejl, du ikke skal lave i 2017

4 onpage-fejl, du ikke skal lave i 2017

Skrevet af Halfdan Timm d. 19-12-2016 kl. 14:43

2017 nærmer sig med hastige skridt, og der er ikke tegn på, at hverken e-handlen eller antallet af nystiftede webshops kommer til at gå tilbage i det kommende år – tværtimod! Stadigt flere og flere danskere vælger at starte en webshop. Og det kan ses. For et kendetegn ved en førsterangs webshopejer er, at de ikke er vant til at tænke i søgemaskineoptimering, og det kommer til udtryk på deres hjemmesider. Netop derfor kommer der her en guide med fire typiske on-page fejl, du ikke skal lave i 2017:

1: Less is more - gå efter de vigtigste produkter og søgeord først

En hyppigt forekommende fejl er for mange produkter på én gang. Hvert produkt skal have en unik kategoritekst, en kategori der passer ind og en plan. Rom blev ikke bygget på en dag og enhver rejse på tusinde mil starter med et enkelt skridt. Hvis du uploader nye produkter i takt med, du har tid til at skrive produkttekster til dem, undgår du at lade i Googles øjne ”tomme sider” opstå: Produkter uden unikke tekster, tags og billeder. I stedet bliver du ofte nødt til at stille helt skarpt på nogle få ydelser eller produkter. Så kort sagt: less is more. Du kan også niche ned til blot en enkelt produktkategori. Fynske Kabelmix.dk sælger kun kabler. Det giver en skarp profil overfor besøgende og gør opsalg nemt, ligesom Google hurtigt får en forståelse af, hvad lige præcis dette domæne omhandler.

2: Drop brands - gå efter produkter

En anden typisk fejl, som flere og flere begår, når de starter en webshop uanset om det er inden for neglelak, tøj eller noget helt tredje, er at de fremhæver hvilke brands de sælger frem for hvilke produkter de sælger. Dette er et stort problem, når det kommer til SEO af flere årsager. Først og fremmest så er der en lang række virksomheder og brands, særligt inden for tøj og sko branchen, der sælger alt muligt andet end tøj og sko men også neglelak og parfumer. Problemet opstår her, hvis det lykkes dig at rangere på et søgeord som fx ”Moss Copenhagen”, men uden at have et komplet sortiment. Brugeren finder ikke hvad denne søger og bouncer tilbage til søgeresultaterne – et forfærdeligt signal at sende til Google. I stedet bør du fokusere benhårdt på at døbe dine kategorier på din hjemmeside efter de produkter, du sælger. Det handler ikke kun om at få en masse trafik, hvis du vil have succes på nettet, men om at få den rigtige trafik! I stedet kan du med fordel oprette en landingsside, hvor du samler alle de brands du sælger på din side og derefter lave et link til en side, hvor alle produkterne er samlet på – men du skal ikke annoncere på bestemte brands, hvis de sælger mange forskellige produkter.

3: Nej: Du behøver ikke oprette en kategori der hedder ’Tilbehør’

En tredje ting som mange gør – men som man i mange tilfælde godt kan være foruden – er at oprette en kategori på sin sider, der hedder ’Tilbehør’. Der kan være mange grunde til, hvorfor folk gør dette, men først og fremmest er det naturligt at tænke om nogle produkter som ’tilbehør’. Men når det kommer til SEO, kan det være bedre i stedet blot at oprette kategorier og individuelle landingssider for de produkter som du har planer om at lægge ind i kategorien ’Tilbehør’. Tilbehørs kategorierne bliver ofte en rodebunke med en masse forskellige produkter, som kan stikke i mange forskellige retninger og derudover, så er det mere optimalt at have URL’er, der er så præcise som muligt hvis man vil ranke godt på Google på bestemte søgeord og derfor kan det være en god ide at spare stykket /tilbehør/kabelsokker væk, hvis man sælger produkter som kabelsokker, som det er tilfældet hos Kabelmix.dk. Fordelen ved at man dropper tilbehørs-kategorien er også, at det giver ens kunder et mere fyldestgørende overblik over hvad en hjemmeside sælger og dette er på mange måder lettere at forholde sig til. Et godt eksempel på en hjemme side, der ikke har en tilbehørs kategori er evermart.dk der sælger et bredt udvalg af elektronik fra computere, kameraer og gaming headsets til børn – men ingen tilbehørskategorier!

4: Glem ikke tilliden

Google vil gerne levere de bedste søgeresultater til de menneskelige brugere. Derfor forsøger Googles algoritmer også at tænke som et menneske. Tillid er over de sidste år blevet en vigtig del af algoritmen. Derfor skal du i dag tænke i, om brugeren på din hjemmeside har tillid til den. Har du:

  • Et telefonnummer, de kan ringe på
  • En mail, de kan skrive til
  • En om-side, de kan referere til

Hvis du skal lade dig inspirere, så tag et kig på nogle af de mere konkurrenceprægede nicher. Låneportalen Moneylender benytter sig på forsiden af logoer fra Euroman, Her & Nu og Finansportalen ikke alene fordi de er stolte – men også fordi det giver dig som bruger en idé om, du kan stole på dem. SEO, 2017, digitalisering, Succes Online God brugeradfærd er god SEO. Sådan har det været i flere år.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.