• I samarbejde med:

5 retargeting-tricks du skal kende på Facebook

5 retargeting-tricks du skal kende på Facebook

5 retargeting-tricks du skal kende på Facebook

Skrevet af Halfdan Timm d. 22-06-2016 kl. 08:37
Kategorier: Sociale Medier

Facebook-annoncering – og i særdeleshed avancerede retargeting-flows på Facebook – er noget af det, jeg arbejder mest med i Obsidian Digital. Retargeting på Facebook er en nøgle til at få mere ud af dit eksisterende markedsføringsbudget. Det spiller sammen med dit budget på Google AdWords og anden push-annoncering og giver samlet billigere og flere konverteringer. Med Facebook-annoncering betaler du per visning. Du har en effektiv CPM – pris per tusinde visninger, cost per mille – pris. Denne er høj eller lav afhængigt af hvor god en annonce, du laver og hvilken målgruppe, du målretter. Jeg kommer her med 5 af de tricks til retargeting på Facebook. Jeg bruger dem alle på forskellige kunder i Obsidian-regi. Hvis du opsætter det rigtigt, kan du være næsten sikker på et positivt afkast. Husk: Det er et fåtal af de personer, der læser indlægget her, der nogensinde kommer til at reagere på det. Hvis du ikke har tid, så send indlægget videre til personen ansvarlig for markedsføring i din virksomhed, intern eller ekstern. Så er du en af de få, der kommer til at tjene flere penge i din virksomhed bare ved at læse videre her.

Relaterede produkter

Med almindelig retargeting viser du annoncer for det samme produkt, en person en gang har kigget på. Du kigger på et par sko og de følger dig nu overalt på internettet. Men du kan også vise annoncer for et relateret produkt. Et eksempel herpå er med min egen flybilletportal. Hvis du først har søgt efter flybilletter til London og været inde på siden, så ser du efterfølgende annoncer på Facebook ikke for flybilletter til, men for hoteller i London. Ræsonnementet er simpelt: Hvis du kigger på flybilletter, skal du sandsynligvis til byen lige om lidt. Med de høje kommissioner Hotels og Booking tilbyder deres affiliates, skal jeg ikke skabe mange konverteringer med mine retargeting-annoncer før at det er en god forretning. billede1 Annoncerne virker – og jo flere personer, der kigger efter fly til Englands hovedstad, jo bedre en forretning bliver mine retargeting-annoncer.

Flows med flere annoncer

Facebook giver dig mulighed for at vise dine retargeting-annoncer de sidste op til 180 dage siden personen sidst har været inde på din side. Men hvorfor vise den samme annonce igen og igen, når du kan lave et helt flow? Du kan lave én målgruppe for personer, der har været inde på din side de sidste 3 dage. Så laver du en ny målgruppe for 4-6 dage og ekskluderer samtidigt dem fra de sidste 3 dage. Laver du nu 2 annoncer, vil din retargeting på Facebook virke på samme måde som når du laver en autoresponder-serie med e-mails. Du modner løbende brugeren ved at komme med indvendinger og USP’er – og når du først til sidst i dit flow, efter en uge eller måned afhængigt af hvor komplekst dit produkt er, først kommer med din call to action, vil mange af dine brugere være tilpas modnet til faktisk at konvertere. Retargeting-flows skal du bare opsætte én gang – ROI’en stiger jo længere tid, de kører.

Delte målgrupper

billede2 Lad os sige, du er mekaniker og har specialiseret dig i reparation af Teslaer. Du opretter en retargeting-annonce for din side, og den virker godt. Men du vil også gerne i kontakt med de Tesla-ejere, der ikke kender dig. Og Facebooks interesse-målretning til Tesla er for bred. Ring til indehaveren af Danmarks største Tesla-forum. Tilbyd ham en flaske vin, hvis han vil lade mekanikeren indsætte hans pixel på Tesla-forummet. Og så kan mekanikeren nu effektivt køre retargeting mod de fleste danske Tesla-brugere, selvom de ikke kender ham i forvejen. Det er ikke et tænkt eksempel – det er en af mine kunder, og det fungerer fortrinligt. :-)

Konkurrencedeltagere

Du afholder konkurrence direkte på din side og med sociale medier. Folk kan deltage ved at skrive deres e-mail op og til gengæld modtage nyhedsbreve. De nyhedsbrevsmodtagere skal du også målrette på Facebook. Hvis du sender samme budskab ud i Facebook-annoncer og i e-mails øger du også drastisk sandsynligheden for at brugerne reagerer. Jo flere gange du bliver eksponeret for et givent budskab, jo mere sandsynligt er det også, du reagerer. Det nemme er at uploade en liste over nyhedsbrevsmodtagere. Hvis du som modeportalen Liked.dk bruger en Sleeknote-boks til at samle nyhedsbrevsmodtagere op, kan du med et klik eksportere listen til CSV og uploade til Facebook. Du kan også binde Facebook direkte sammen med Mailchimp, hvis du bruger abe-programmet til at styre dine mails. Samme trick gør sig gældende ved afstemninger mm., hvor deltagerne afgiver deres e-mails. DuGlemmerDetAldrig.dk afholder hvert år Oplevelsesprisen, hvor du kan stemme på Danmarks bedste oplevelsesgaver. Hvis DGDA får tilladelse til at sende markedsføring til deltagerene, har de mulighed for både at sende en mail og at uploade e-mails til Facebook og på denne måde krydse budskaberne. billede3 Vær opmærksom på problemstillingen, at en person der framelder sig dit nyhedsbrev ikke automatisk frameldes dine annoncer på Facebook, med mindre du er koblet op til Mailchimp. Dette er der ingen god løsning på andet end regelmæssigt at opdatere din e-mailliste. Det har du også interesse i under alle omstændigheder, da du så får de nyeste tilmeldinger med på Facebook-listen også.

Genaktivering af kunder

Ligesom du kan uploade nyhedsbrevsmodtagere, kan du også køre en liste over alle tidligere kunder i din forretning og uploade annoncer til disse. Du trækker listen, uploader som en brugerdefineret målgruppe og viser nu produkter til tidligere kunder. Idéen her er simpel: Det er nemmere at aktivere en gammel kunde for 2. gang end at skaffe en helt ny. Vær opmærksom på, at din mulighed for at annoncere til tidligere kunder er i en juridisk gråzone, hvis du ikke eksplicit har fået tilladelse til at gøre det. Spamlovgivningen i Danmark forhindrer dig i at målrette annoncering til en specifik modtager, der ikke har bedt om det. Med retargeting ved du dog ikke præcis hvem der bliver ramt af dine annoncer. Der er tvivl om det juridiske – men faktum er, der ingen sager er kørt inden for emnet, og at din risiko for noget skal ske derfor ligger på et meget lille sted. God fornøjelse med dit retargeting-arbejde!

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.