• I samarbejde med:

5 tricks til bedre webshop-konvertering

5 tricks til bedre webshop-konvertering

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 01-06-2016 kl. 08:53

Med en højere konverteringsrate kan du tillade dig i din webshop at bruge flere penge på din markedsføring. Du kan tåle at betale mere for den enkelte kunde end din konkurrent kan. Derfor er konverteringsoptimering også en vigtig disciplin på niveau med optimering af dine lagerprocesser, bedre indkøbsaftaler og meget mere. I den her artikel giver jeg dig 5 konkrete og implementerbare tips til at få flere konverteringer ud af de besøgende, du lige nu har, så du kan vækste din shop yderligere:

Brug billeder af mennesker

Vi mennesker ræsonnerer bedst med andre mennesker. Når vi kommer ind på en side og ser billeder af andre mennesker, bliver vi mere trygge og mere tilbøjelige til at handle. Christian Møller fra Billig-Fitness.dk har helt konkret testet dette fænonem på hans side. I dag ser du fyren her: sasa1 Tidligere har hans plads været taget af proteinpulver og håndvægte. Christian kunne dog se, at den direkte trafik til siden jf. Google Analytics var mere tilbøjelige til at konvertere, når det første de så var en person – og tilmed en person med de attributer de ønskede at opnå, her forstås store muskler og en stram t-shirt. :-) Har du lige nu kun billeder af produkter, bør du således overveje at supplere op med personer for at øge tilliden.

Social proof konverterer os

Tilliden kan også øges med fænomenet social proof. Netop social proof handler om at bekræfte en person I, han er i gang med at gøre noget, andre har gjort før ham. På denne måde bliver vi mere trygge. Du kan etablere social proof på mange måder:

  • Integrere anmeldelser fra Trustpilot på din side
  • Vise en boks med antallet af Facebook-likes
  • Fortælle hvor mange der har købt hos jer sidste år

Eller noget helt fjerde. Omkring brugen af anmeldelsessider: Chris Kleis Rasmussen fra Made4men webshoppen har testet at bruge Trustpilot i checkoutflowet for mandeshoppen. Det gav en stigning i antallet af salg. Det samme gjorde andre former for anmeldelsessider dog også. Takeaway er her, at Trustpilot er stærkt, men hvis du ikke ønsker at betale for det, kan du opnå en lignende effekt ved at vise positive anmeldelser af din butik på anden måde. billede2

En video siger mere end tusinde billeder

Vi siger, at et billede siger mere end tusinde ord. Så siger en video mere end tusinde billeder. Video er en brugbar, men endnu ikke misbrugt metode til at forbedre din konverteringsrate. Hos DuGlemmerDetAldrig.dk – der sælger oplevelsesgaver – oplever de generelt en stigning i konverteringsraten ofte omkring 100 %, når de lægger video over til et givent produkt. Det samme kan gøre sig gældende med brugbare videoer af dine produkter, også selvom det er materielle ting og ikke som ved DGDA oplevelser. billede3 Du kan optage professionelle produktvideoer fra et fast beløb ved flere virksomheder – men også bare en iPhone-video med hvordan dit produkt bruges kan bidrage til at øge salget. Se case med forbedret CTR ved hjælp af video på Slideshare her.

Fjern decimaler fra prisen

Nu kommer vi til et par prispsykologiske ”hacks”. Har du lige nu prisen på din webshop stående som ”99.95 kroner”? Så har du mulighed for at få mere salg ved i stedet for at skrive: ”99 kroner”. Eller endnu bedre: ”97 kr.” fordi vi opfatter 7 som et meget mindre tal end 9 (og alle andre tal; 7 opfattes mindre end 2, selvom det er højere). Når du fjerner decimalerne, opfatter vi tallet som mindre. ”99.00 kroner” og ”99 kr.” er samme beløb, men det sidste ser meget mindre ud. Når det opfattes som mindre vil kunden også være mere tilbøjelig til at lægge i kurv og købe det produkt, du sælger.

Brug ”anchoring” i din prissætning

Et andet prispsykologisk begreb er ”anchoring”. Netop anchoring går ud på, at du først viser en høj pris for herefter at vise din normale pris. Når du skriver: ”Normalpris: 300 kroner. Din pris: 249 kroner.” opfatter vi de 249 kroner som særligt billige, fordi de står ved siden af det højere tal 300 kroner. Du kan naturligvis ikke lyve om normalpriser, men du kan bruge anchoring ved at forsøge at forklare værdi, sætte ved siden af dyrere varer eller noget tredje.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.