• I samarbejde med:

6 dødssynder inden for e-handel

6 dødssynder inden for e-handel

Skrevet af Søren Sieg Jensen d. 15-12-2016 kl. 15:30
Kategorier: Bliv bedst på nettet

Kender du til de mest almindelige dødssynder inden for e-handel, kan du undgå at lave de samme fejl, som mange andre webshopejere har begået gennem tiden. Du bliver helt konkret præsenteret for 6 dødssynder inden for e-handel, som du kan drage fordel af at kende til. Du kommer med garanti til at begå fejl som webshopejer, hvilket blot er en del af gamet. Du har dog mulighed for at minimere antallet af fejl, hvis du kender til nogle af de mest klassiske fejl på forhånd.

1.   Vænne dine kunder til rabat

Det kan koste dig og din forretning dyrt, hvis du vænner dine kunder til rabat. Der er efterhånden mange eksempler på store e-handelsvirksomheder, som sender rabatter via nyhedsbrev, bruger pop-ups med rabatter og reklamerer med rabatter på de sociale medier. Der er som udgangspunkt intet i vejen for at annoncere med gode tilbud og rabatter – men alting skal gøres med måde. Vænner dine kunder sig til rabat, vil kunderne være mindre tilbøjelige til at købe dine varer til fuld pris. Det går hårdt ud over din avance og vil dermed påvirke din virksomheds bundlinje. Kort og godt bør du overveje, hvor ofte du bør pushe rabatter ud til dine kunder. Så længe dine kunder ikke ser rabat som en selvfølge, vil du have spillet dine kort klogt.

2.   Fri fragt uden grænse

I dag kan man spille på mange forskellige parametre som webshopejer. Det omfatter bl.a. fragten, hvor der er mulighed for at tilbyde fri fragt. Langt de fleste webshops tilbyder fri fragt – dog med en fragtfri grænse. Der kan være flere forskellige problemer forbundet med at tilbyde fri fragt uden grænse. Du kan risikere, at den samme kunde handler flere gange på samme dag, hvilket kan give dig høje omkostninger – hvis bestillingerne bliver sendt i separate pakker. Ydermere kan det påvirke din gennemsnitsordre i en negativ retning, da dine kunder vil være mindre tilbøjelige til at handle for høje beløb. Læs også 6 ting du skal gøre inden for e-handel  Dennis Drejer, indehaver af Rito.dk, har tidligere erfaret, hvordan det er muligt at øge gennemsnitsordreren ved at ændre på den fragtfrie grænse. Driver du en webshop, skal du undersøge, hvilken fragtfri grænse der er den ideelle i din branche. Det er f.eks. ikke helt underordnet, om du sælger garn, computere, kontorartikler eller accessories.

3.   Ikke at tænke internationalt, hvis du starter nyt

Går du med tanker om at starte en webshop, bør du tænke i internationale baner allerede fra starten. Der er ingen, der siger, at du skal starte op i flere lande på én gang. Det er klogt at starte ud med ét marked – hvor det danske marked typisk vil være det mest oplagte. Såfremt du ikke tænker internationalt, kan det begrænse dine muligheder på sigt. Du kan bl.a. gøre følgende:

  • Gør det muligt at oversætte din webshop til flere sprog
  • Vælg et internationalt navn

Det handler i grove træk ikke om at lade sig begrænse og samtidig sørge for at tænke stort. Det er ikke sikkert, at din webshop nogensinde udvider til udlandet, men du bør alligevel være forberedt, hvis du en dag vil gå ind på et udenlandsk marked. Er du klar til internationalisering, kan du spare en masse tid og ikke mindst ressourcer, hvis du indser, at det er på tide at søge mod udlandet.

4.   At gøre prisen til den eneste konkurrenceparameter

Den fjerde dødssynd er at gøre prisen til din eneste konkurrenceparameter. Det er meget klassisk, at nye webshops vælger at konkurrere på prisen, men det er ikke nødvendigvis en god idé. Er prisen din eneste konkurrenceparameter, vil du være enormt sårbar. Du vil opleve, at det er svært at skabe overskud, og du gør det nemt for dine konkurrenter. Der vil altid være nogen, der kan gøre det billigere end dig, hvorfor det er risikofyldt kun at fokusere på lave priser. Der er mange andre konkurrenceparametre end prisen, som du kan arbejde med. Det omfatter bl.a. nedenstående:

  • Tænk i større udvalg
  • Yd en service ud over det sædvanlige (professionel kundesupport, forlænget returret e.l.)
  • Tilbyd hurtig levering
  • Forkæl dine kunder (send bolsjer med i pakkerne e.l.)

Du kan differentiere din webshop på mange forskellige måder uden at skulle pille ved dine salgspriser.

5.   Du påtager dig alle opgaverne

Selvom du er motiveret og arbejdsvillig, er det vigtigt, at du erkender, at du ikke kan varetage alle opgaver i din virksomhed. Det kan ofte betale sig at ansætte medarbejdere og uddelegere opgaver allerede på et tidligt stadie, så du kan koncentrere dig om det, du er bedst til. Det råd bør du følge, hvis du har ambitioner om at skabe vækst i din virksomhed. Dennis Drejer er en af de webshopejere, der fortryder, at han ikke fik ansat en medarbejder med produktkendskab allerede fra starten af. I opstartsfasen købte Dennis varer hjem for 30.000 kr., som ikke solgte lige så godt som forventet. Herefter tog han en beslutning om at ansætte en medarbejder med den rette viden om garn og hobbyartikler. I dag beskæftiger Dennis 20 ansatte – fordelt på både fuldtids- og deltidsansatte.

6.   Bruge mange penge på offline markedsføring

Det er de færreste webshops, der har succes med offline markedsføring. Den helt store udfordring ved offline markedsføring er, at det er umuligt (eller i hvert fald meget svært) at måle effekten. Du spilder i værste fald en masse markedsføringskroner, som kunne være brugt bedre andetsteds. Cykelpartner.dk og Rito.dk er eksempler på to webshops, der har erfaret, at offline markedsføring ikke altid er pengene værd. Cykelpartner har tidligere købt annoncer i større aviser, mens Rito har købt Tv-spots  – uden de helt vilde resultater. Konklusionen er, at pengene er bedre brugt online, hvor det er meget nemmere at måle resultaterne. Google Adwords, Affiliate Marketing og Facebook Ads er blot nogle af de markedsføringskanaler, der er nemme at måle. Du får et stort overblik over, hvor godt dine annoncer konverterer, så du har forudsætninger for at vurdere, om annonceringen er pengene værd.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.