• I samarbejde med:

De største trends i 2016

De største trends i 2016

De største trends i 2016

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 21-12-2016 kl. 10:25
Kategorier: Bliv bedst på nettet

2016 er snart ved vejs ende, og det giver en oplagt mulighed for at reflektere over, hvilke online markedsføringstendenser, der har hittet i 2016. Her kommer 3 af de store:

Personaliser markedsføringen

Den online markedsføring har allerede et godt forspring til mere traditionel offline markedsføring, i forhold til at kunne målrette sin markedsføring til bestemte målgrupper. Det er bestemt ikke noget nyt, men der sker til stadighed en udvikling af nye metoder, hvorpå man kan målrette sin markedsføring endnu mere. Derudover giver online markedsføring en mulighed for at spore, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Dette giver et godt fundament for kontinuerligt at forbedre de forskellige markedsføringsindsatser, i forhold til specifikke målgrupper og deres præferencer. Eksempelvis har man, gennem Facebook retargeting, mulighed for at annoncere til folk, der allerede har været inde på ens hjemmeside. Det er brugbart, når personerne, som kampagnen rammer, allerede har vist interesse for ens produkter. Derved bruges ens budget mere effektivt, når annonceringen rammer netop denne gruppe. Er man eksempelvis et online supermarked som Dagligmark.com, så kan man målrette sine annoncer til personer, der allerede har været inde og kigge på specifikke undersider som f.eks. kød og fisk. Således at kunden eller den potentielle kunde bliver mindet om virksomheden produkter, og de vælger disse, næste gang de skal købe det specifikke produkt.

Mobil vs. Desktop

Mobilmarkedsføring er igennem de seneste år blevet større og større, men i 2016 er det eksploderet i erkendelse af, at de fleste bruger mobilen til at surfe rundt, tjekke de sociale medier og købe forbrugsgoder. Derfor er der både et større fokus på integration mellem mobile enheder, samt på udvikling af apps til smartphones, for derigennem at gøre det lettere for forbrugeren at vælge ens service og at komme hurtigt igennem købsprocessen. Dette har man blandt andet gjort hos madtjenesten, Hungry.dk, hvor man, igennem deres app, hurtigt kan gå ind og søge og bestille take-away med få klik, fordi man allerede har indtastet sine bruger- og kontooplysninger. Og langt de fleste virksomheder, der tilbyder produkter/ydelser, som forbrugeren bruger regelmæssigt, er efterhånden ved at få øjnene op for, at apps gør det langt nemmere både for forbrugeren og virksomheden at komme i kontakt med hinanden.

Flere touchpoints mellem forbrugeren og virksomheden

Forbrugernes købsproces er på mange måder blevet mere kompliceret i takt med, at der er til stadighed kommer flere muligheder på nettet. Skal en virksomhed have købt firmajulegaver til hele medarbejderstaben på 20 mand, er købet mere risikofyldt, end hvis man blot er ude efter omgang kontorartikler til 500 kr. I købsproccessen kan man efterhånden gøre en del for at påvirke forbrugeren til at vælge ens produkt. Dette gør man ved at lave en online markedsføringsstrategi, hvor man spiller på flere strenge. Eksempelvis vil dybdegående content, omhandlende ens produkt, kunne tilbyde forbrugeren den information, han/hun søger i den indledende research-fase. Derudover kan AdWords- annoncering, når forbrugeren leder efter et bestemt produkt, fortælle forbrugeren, at virksomheden har de produkter han/hun søger. Får man først ledt forbrugeren ind på hjemmesiden, vil retargeting, via Facebook, løbende påminde personen om, at virksomheden har de ønskede produkter. Hele strategien skal gerne spille sammen, så virksomhedens produkter og ydelser vil forblive ”top-of-mind” hos forbrugeren, når denne kommer til den endelige beslutnings- og købsfase.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.