• I samarbejde med:

Derfor bør du overveje affiliate marketing

Derfor bør du overveje affiliate marketing

Skrevet af Patrick Loenne Hoffmann d. 20-03-2018 kl. 08:41

Affiliate marketing er i manges øjne den perfekte form for markedsføring, hvor Cost-Per-Click eller Cost-Per-Acquisition afgør, hvorvidt affiliate-partneren skal have kommission for at henvise til annoncøren. Dette indlæg er til dig som virksomhedsejer eller ansat i marketingafdelingen, der overvejer at bruge tredjeparter til at promovere virksomhedens produkt, service eller noget helt tredje.   Inden vi kommer for godt i gang, vil jeg først udpensle aktørerne i affiliate marketing:

  1. Affiliate - Personen/hjemmesiden som henviser til annoncøren.
  2. Annoncør - Virksomheden som ønsker sit produkt/ydelse mere synliggjort.
  3. Affiliate-netværk - Mægler mellem affiliate og annoncør. Behøver ikke at være til stede for at et samarbejde kan eksistere mellem affiliate og annoncør.
  4. Forbruger - Personen som klikker på din annonce, køber det produkt- eller tilmelder sig den service du markedsføre

 

5 grunde til, at din virksomhed bør overveje affiliate marketing

Her er 5 grunde til, at du og din virksomhed bør overveje, at afprøve affiliate marketing:

  1. Lave indgangsbarrierer - Det koster dig ikke alverden at starte et affiliateprogram. De fleste affiliatenetværk har arbejder med en forretningsmodel, hvor en del af kommissionen pr. Lead tilfalder affiliatenetværket. 
  2. No cure no pay - Du skal først betale affiliate-partneren når denne har været et led i at en kunde har placeret en ordre hos dig - eller ringet dig op - hvad end kriteriet for en konvertering er.
  3. Mere brand awareness - Brand awareness er svær at måle, dog vil du med nogle fede banners kunne skabe noget mere brand awareness uanset om affiliate-partneren driver konverterende kunder til dit site i første omgang. 
  4. Kontrol - Du bestemmer selv hvor høj kommissionsraten skal være - den mest almindelige er 10%. Derudover har du fuldstændig kontrol over, hvorvidt affiliate-partneren må bruge tredjeparter til at promovere sit indhold/dig (nyhedsbrev, Facebook, AdWords, instagram m.fl.). Du kan til hver tid afvise en affiliate-partner, hvis dit affiliate programs kravspecifikationer ikke bliver opfyldt. 
  5. Mere synlighed i søgeresultaterne - Driver du en webshop med rigtig mange kategorier, kan det være svært at være til stede i toppen af søgeresultaterne på samtlige søgeord. Ved affiliate opnår du flere “lodder” i søgeresultaterne, hvor affiliate-partnerne vil gøre alt, for at komme op og ligge nr. 1. Her er det smarte, at du kan påvirke dem til at fokusere på kategorier, som du måske har lange udsigter til at ranke på. Det kan du eksempelvis gøre ved at dele nogle informationer om kategorien som affiliate-partneren måske ikke har

 

Vælg dit affiliate-netværk med omhu

Affiliate-netværket er til for, at du som virksomhed ikke behøver at etablere aftaler med alle de forskellige affiliates. (Affiliate-netværket får naturligvis en smule kommission som formidler) Du kan som virksomhed godt tillade dig at stille nogle kritiske spørgsmål:

  • Hvilke andre virksomheder som ligner vores, er der pt. i netværket?
  • Hvilke typer affiliates er mest succesfulde i netværket? Rabatsider, medier, cash-back m.fl.?
  • Hvordan er kommunikationskanalen til de forskellige affiliates?

Personerne bag de forskellige affiliate-netværks er som regel ret medgørlige, så tøv endelig ikke med at tage fat i dem. De har lige så stor interesse i, at din virksomhed får succes med affiliate marketing, som du har.  

Populære netværk for danske affiliates

Herunder har du en liste med de mest udbredte affiliate-netværk i Danmark

  • Partner-Ads
  • TradeDoubler
  • TradeTracker
  • Adtraction
  • Digital Advisor
  • Adservice
  • Tradedoubler

 

Vælg dine affiliates med omhu

Når du har fundet dit affiliate-netværk, er det vigtigt, at du får opsat nogle kravspecifikationer til affiliates.

  • Må de anvende PPC via AdWords, Facebook m.fl.? Det er ikke hensigtsmæssigt, at du og dine affiliate-partnere byder hinanden op på eksempelvis AdWords-annoncer.
  • Hvilke typer affiliates byder i velkomne? Fx cash-back, rabatsites, blogs, medier, sammenligningssider, personlige influencers m.fl. Du skal tænke på, at affiliate-partnerne er en form for ambassadør for din virksomhed, og nogle er måske mere heldige end andre.

OBS: Medmindre at du arbejder aktivt med rabatkoder, bør du sikre dig, at du får afvist samtlige affiliates, hvis forretningsmodel indebærer at henvise til affiliate-partnere selvom, at de ikke arbejder med rabatkoder. De scorer kommission, selvom at du potentielt selv har hevet kunden ind i butikken, og at personen havde placeret ordren uanset hvad. (Det er også træls for personen, at besøge en hjemmeside for at få en rabatkode, som ikke virker.)   Måske det mest effektive tip: Motiver dine affiliates Tusindvis af virksomheder arbejder med affiliate marketing. Dog spår jeg, at det kun er et fåtal af disse, der formår at udnytte det fulde potentiale ved affiliate marketing. Hos Kids-world.dk gør vi meget ud af, at gøre vores affiliates opmærksomme på, hvilke produkter vi spår som topsælgende i den kommende sæson. Derudover tilbyder vi assistance, når det kommer til illustrativt materiale som produktbilleder og banners. Det er ikke ualmindeligt, at affiliate-partneren efterspørger et specifikt produktfeed som vi naturligvis gerne laver. Sådanne småting tager ingen tid for os som virksomhed, men som affiliate-partner, kan der gå rigtig mange timer med udarbejdelse af illustrative elementer og finde produktbilleder, som de gerne må bruge. Sidst men ikke mindst, er der meget at vinde ved at dele informationer om sidste års handel af eksempelvis produkter. Det er langt mere interessant at promovere et produkt hvor der er proof of concept på, at varen rent faktisk var en kæmpe succes året forinden. Det er dette flow af viden og inspiration der gør, at succes med affiliate marketing opstår, hvilket man på længere sigt, vil kunne se klart og tydeligt på bundlinjen.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.