• I samarbejde med:

Design af hjemmeside – content, æstetik og kunden i fokus

Design af hjemmeside – content, æstetik og kunden i fokus

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 11-04-2017 kl. 10:04
Kategorier: Bliv bedst på nettet

I takt med at digital marketing i stigende grad udgør en større andel af alt marketing, intensiveres konkurrencen på Google. Dette stiller højere krav til ophavsmændene af hjemmesiderne. Google lægger i stigende grad vægt på de tekniske specifikationer til at ranke en given hjemmeside. Udarbejdelsen af sådanne specifikationer er dog for mange et lukket land, og bliver derfor ofte udliciteret til eksterne marketingsbureauer. Hvad der tit undervurderes, og som du i mange tilfælde selv kan arbejde med er, helt lavpraktisk, designet af din hjemmeside. Hvilke æstetiske virkemidler du benytter dig af, og hvordan disse står i relation til dit content på hjemmesiden. Der er ikke nogle universalløsning, der som skabelon kan gøre sig gældende i alle tilfælde. For at klargøre ’den gode hjemmeside’ nødsages der derfor til at vurdere flere hjemmesider. Følgende er en gennemgang af tre hjemmesiders veludførte design til dig, der mangler inspiration til din hjemmeside.

Tydeliggørelse af hjemmesidens hovedbudskab

Der går ikke mange splitsekunder, før den besøgende har besluttet sig for at forblive på hjemmesiden eller hurtigt søge væk igen. Hovedbudskabet skal på dette korte øjeblik serveres både tydeligt og interessant. De fleste forbrugere kigger i et såkaldt ´Z´ forløb, og prioriteringen af hjemmesidens design bør opbygges herefter. Hvis man klikker ind på hjemmesiden ’boligtilbolig’, er det tydeligt de efterlever det princip til fulde. En besøgende på denne her hjemmeside søger en boligadvokat, og vil med allerstørste sandsynlighed gerne afsætte eller købe en bolig med bedst mulig avance på kortest tid. Dette udpensler hjemmesiden med ordene; ”vi sælger meget hurtigt… Skal vi også hjælpe dig?” i venstre hjørne for derefter i højre hjørne at gøre opmærksom på lokationen af deres ydelser i fin relation til teorien omkring ’Z’ forløbet.

Forenklende og imødekommende design

Det æstetiske i form af typografi, farver og billeder skal tilpasses målgruppe. Mange webshopejere begår den fejl at komprimere deres hjemmeside med for mange budskaber og detaljer som kontrast til, at de fleste finder luft og ro appellerende. Luft i designet, blandt andet ved at benytte ’white space’, giver bedre disponeringsmuligheder samt bevirker, at de vigtigste budskaber kan dominere hjemmesiden, mens de stadig vigtige sekundære budskaber får plads længere nede på sitet. Det er essentielt, der er en såkaldt råd tråd i designet af hjemmesiden. Hvis ideen er, at de besøgende skal klikke sig rundt på hjemmesiden for at finde sine produkter, nytter det ikke noget, hvis vedkommende farer vild, eller designet lige pludseligt ændrer sig drastisk. Der må aldrig være tvivl om, hvor man befinder sig, og hvordan man kommer videre derfra. På hjemmesiden Nanostone, der blandt andet sælger en algebehandling, er disse kriterier til fulde opfyldt. Hjemmesiden giver med en passende mængde white space, ro til den besøgende samt til at lade hovedbudskaberne dominere, og er med sin pædagogiske struktur et ABC-eksempel på at benytte sig af den røde tråd.

Fokus på call-to-action

Hvad end der er formålet med hjemmesiden, er det essentielt, at der er tydelige og klare call-to-action. Du skal overveje, hvilke formål der er med de besøgende på hjemmesiden, og med udgangspunkt i det udforme dem. Ligesom med designet, skal udformningen af dine call-to-actions bevirke, at de er appellerende og imødekommende. Samtidig er det vigtigt, at de skiller sig ud og er lette at finde for de besøgende. Forsøg dig frem med forskellige typer af tekst og grafik. Det er til tider overraskende, hvor meget den rigtige farve eller ordvalget kan betyde for klik-raten. På hjemmesiden gilpa.dk, der primært opererer med salg af hundefoder, har de med den rette mængde call-to-actions, der på passende vis skiller sig ud fra designet på resten af hjemmesiden, fundet frem til den så famøse ’gyldne middelvej’. Ovenstående er tre af de mest essentielle eksempler på faldgruber. Det er vigtigt at understrege, som der også bliver nævnt i starten, at der ikke findes nogle universalløsninger, og du selvfølgelig altid skal vurdere dit design med udgangspunkt i kunden.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.