• I samarbejde med:

Få adgang til dine kunders black box – vigtigheden af at lave brugeradfærdsanalyser

Få adgang til dine kunders black box – vigtigheden af at lave brugeradfærdsanalyser

Skrevet af Loui Malling Kiær d. 07-02-2018 kl. 14:57

Opnår du ikke den mængde salg, som du havde forventet, på trods af du rent faktisk får skabt en masse relevant trafik til din hjemmeside? Så er det højst sandsynligt, fordi dine besøgende bliver mødt af købsbarrierer, der forhindrer dem i at gennemføre et køb eller henvende sig til dig. Med brugeradfærdsanalyser kan du lirke låsen op til dine kunders black box og dermed være i stand til at identificere problemstillinger i selve købstragten.

Når du analyserer brugeradfærden på din hjemmeside, så arbejder du med det, der kaldes for konverteringsoptimering, hvilket muligvis er en af de mest undervurderede discipliner inden for online markedsføring. Det skyldes, at du, ved at optimere enkelte trin i kunderejsen, har mulighed for at tjene flere penge uden nødvendigvis at skulle investere flere markedsføringskroner i mere trafik fra Google AdWords eller gennem Facebook annoncer. Det lyder næsten for godt til at være sandt, ikk’? Men med lidt hjælp fra dine besøgende, så kan det rent faktisk lade sig gøre.  

Dine besøgendes egne ord er en guldgrube

Google Analytics, som du højst sandsynligt har stiftet bekendtskab med, er et af de mest anvendte redskaber i de fleste virksomheders online marketingsværktøjskasse, og det er selvfølgelig med god grund. I Google Analytics kan du nemlig få et rigtig godt indblik i dine besøgendes adfærd. Du kan se uanede mængder data omkring, hvordan der interageres med din hjemmeside, MEN det Google Analytics ikke altid kan fortælle dig er, hvorfor dine besøgende fx forlader din side eller ikke foretager en ønsket handling. Hvis du udelukkende kigger i Google Analytics efter et svar på det, så kan du kun gisne om årsagerne, men det er så her, at online bruger surveys kommer ind i billedet.

Online brugerundersøgelser er en af de mest effektive måder at indsamle særdeles værdifulde data fra dine besøgende på. Ved at spørge dine tidligere kunder eller besøgende, som ikke blev til kunder, kan du få sat konkrete ord på problemstillinger i forbindelse med din webshop eller hjemmeside.  

Sådan kommer du i gang med en brugerundersøgelse

Det første, du skal gøre, er at opsætte Hotjar på din hjemmeside, som er blandt mine foretrukne værktøjer inden for konverteringsoptimering. Der findes en gratis version, så uanset om du er nystartet eller har et mindre foretagende, så er der ingen undskyldninger for ikke at komme i gang med brugerundersøgelser. Værktøjet er yderst intuitivt, så du vil være køreklar med en effektiv brugerundersøgelse på ingen tid. I Hotjar har du udover bruger surveys også mulighed for at opsætte heatmaps og skærmoptagelser af dine besøgende, som kan være med til at afdække endnu flere problemstillinger.   Hotjar logo  

Hvad skal du spørge om?

Det er svært at sige, hvad der er de rigtige spørgsmål, og det afhænger oftest af målgruppe og dit formål med undersøgelsen. Det vigtigste er, at du gør det enkelt og holder dig til få spørgsmål. Ud fra min egen erfaring vil jeg anbefale maksimalt op til 3 spørgsmål pr. undersøgelse. En af de sider, hvor jeg oplever størst succes med spørgeskemaer, er på kvitteringssiden. Jeg stiller spørgsmål på kvitteringssiden til dem, der lige er konverteret – enten gennem salg på webshop eller ved at have udfyldt en kontaktformular. Det skyldes, at du ikke forstyrrer vedkommende under kunderejsen, men samtidig er folk også mere tilbøjelige til at svare på spørgsmål, når du fanger dem i et godt øjeblik. 3 spørgsmål der skaber værdi for en webshop:

  • Hvad tiltalte dig ved at handle hos os?
  • Hvad stoppede dig næsten fra at købe hos os i dag?
  • Hvad kunne vi have gjort for at gøre din oplevelse endnu bedre?

  Eksempel på online brugerundersøgelse til webshop   Har du med en servicevirksomhed at gøre, så kan du fx spørge ind til, hvad der næsten stoppede vedkommende for at henvende sig hos jer. Det er ydermere vigtigt, at du husker at stille gode åbne HV-spørgsmål, ellers vil du opleve rigtige mange ligegyldige ja/nej svar. Du kan hente yderligere inspiration til spørgsmål, som du kan stille de besøgende i Hotjars blogindlæg her. God fornøjelse med din næste brugerundersøgelse.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.