• I samarbejde med:

Få det fulde udbytte af Yoast SEO i WordPress

Få det fulde udbytte af Yoast SEO i WordPress

Skrevet af Christina Søndergaard d. 26-04-2018 kl. 09:30

“Yoast SEO” er et af de mest brugte “alt i en” WordPress-plugins til at arbejde med SEO på hjemmesiden. Men hvordan bruger du det egentlig? Det vil jeg guide dig til her. Husk, at SEO-arbejde naturligvis altid starter med en grundig søgeordsanalyse, så du har en retning for dit arbejde. Formålet med Yoast er at vejlede dig til at lave så søgemaskineoptimerede sider på hjemmesiden, som muligt. Det vil sige, at det er beregnet til at hjælpe dig med at optimere hjemmesidens placeringer på Google. Det bedste er, at du får alle de essentielle funktioner i gratisversionen.     Når du har installeret Yoast SEO, vil det fremgå som fane i din menubjælke: Ligeledes vil det fremgå i bunden af alle sider og indlæg du har på hjemmesiden, når du er inde for at redigere disse. Hvis du ikke allerede har installeret det, skal du starte med at gøre det under "plugins”. Når du ser Yoast på den enkelte side eller indlæg, finder du tre faner til venstre: indholdsoptimering (med ikonet, der ligner et trafiklys), social (med ikonet der har tre prikker, forbundet med streget) og avanceret (med tandhjulsikonet).  

Indholdsoptimering

Under “indholdsoptimering” finder du en af de vigtigste funktioner, Yoast tilbyder: nemlig at indtaste din metatitel (kaldet SEO-titel her) og metabeskrivelse. Det er kort fortalt den overskrift og beskrivelse der skal ses, når siden findes andre steder på internettet - altså f.eks. på Google. Ved at klikke “Redigér snippet” kan du aktivt redigere overskrift og beskrivelse. Du vejledes i, hvor mange tegn du må bruge vha. bjælken under hvert felt.     Generelt kan du følge disse retningslinjer, når du skal skrive en side eller indlægs SEO-titel og metabeskrivelse:

  • Skal holdes kort og præcis
  • Skal være unik for hver enkelt side og beskrive, hvad den indeholder
  • Skal indeholde “call to actions”, så man får lyst til at klikke
  • Skal gerne indeholde de(t) søgeord, du ønsker, at siden skal findes på, anvendt logisk og naturligt - ikke som opremsning af en række ord!

“Korttitel”-feltet, som står i midten, ændrer sidens URL. Det kan være en god idé - f.eks. hvis du vil lade URL’en afspejle det primære søgeord. Men vær varsom. For hvis siden har eksisteret i noget tid, og du nu pludselig ændrer URL’en, så opstår der en 404-fejlside, fordi Google ikke længere kan finde URL’en. Derfor skal du altid huske at lave en “301 redirect” fra den gamle til den nye URL, så Google (og alle andre) viderestilles til den korrekte nye URL. Dette kan du gøre med et andet plugin - f.eks. “Simple 301 redirect”.     Under feltet, hvor du indtaster metatitel og metabeskrivelse, finder du “fokussøgeord”. Dette er nok et af de mest misforståede felter, når det kommer til SEO. Mange tror nemlig, at dette er et “magisk felt”, som Google læser for at finde ud af, hvad den skal placere siden højt på, og så sker det helt af sig selv. Sådan er det desværre ikke. Det eneste dette felt rent faktisk kan bruges til, er at analysere teksten på siden, ud fra det, du indtaster her. Så, hvis dit søgeord f.eks. er “virksomhedsprofil på Instagram” som her, vil Yoast analysere din tekst på siden ud fra dette søgeord. Denne analyse vil give dig input til, hvad der er problematisk, hvad der kan forbedres, og hvad der er godt. Dette vil du kunne aflæse i “analyse”-feltet længere nede.     Under fokussøgeord vil du også se sætningen “Denne artikel er hjørnestens indhold”. Hvis du sætter en markering her, fortæller du Google, at indholdet på denne side er kerneindhold på hjemmesiden, som derfor skal prioriteres højere end andet indhold.  

Social

På underfanen “social” kan du aktivt vælge en anden titel, beskrivelse og billede, til visning på sociale medier, men ikke på Google (hvilket indlæses fra den første fane).    

Avanceret

Her kan du vælge, om Google rent faktisk skal læse siden, eller om den skal se bort fra den. Sidstnævnte vil f.eks. være tilfældet på sider uden reelt indhold. Det kan være en “tak for din henvendelse”-side, som man sendes til efter udfyldelse af en kontaktformular. Hvis du ønsker, at Google ikke skal læse siden, skal du vælge “nej” i den første rullemenu og “nej” nedenfor.    

XML-sitemap

Den sidste funktion, jeg vil fremhæve fra Yoast finder du inder “SEO”-fanen i din hovedmenu. Vælg herunder “generelt” og igen fanen “funktioner” øverst. Scroll ned til du finder overskriften “XML-sitemaps” og vær sikker på, at denne er slået til. Klik herefter på spørgsmålstegnet og igen på “Vis XML-sitemap”.     Der åbnes nu en side med en oversigt over de forskellige sitemaps, som Yoast har lavet for din hjemmeside. Den typiske du skal anvende er “domænenavn.dk/page-sitemap.xml". Hvad skal du så bruge et XML-sitemap til? Du skal indsende det til Google Search Console, som du naturligvis også har koblet på din hjemmeside, ik? Når du har uploadet den her, vil Google hurtigere indeksere din side på ny og opdatere de ændringer, du har lavet. Det er derfor en god idé at gøre, når du er færdig med at lave det indledende SEO-arbejde.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.