• I samarbejde med:

Facebook Canvas – Fremtidens brochure

Facebook Canvas – Fremtidens brochure

Skrevet af Kasper Bengtson d. 19-09-2016 kl. 09:33
Kategorier: Sociale Medier

Du scroller ned gennem din nyhedsstrøm på Facebook, hvor videoer med kattekillinger og billeder af vennernes børn pryder skærmbilledet på din smartphone. Imellem herlighederne ser du en artikel fra New York Times, som du ønsker at læse – men hov, den ser anderledes ud end sædvanligt. Artiklen vises i din nyhedsstrøm med billede, overskrift og en lille beskrivelse – helt ligesom du er vant til – men oven på billedet vises der et lille lyn-ikon. Du klikker på billedet med en forventning om, at du føres til artiklen på New York Times hjemmeside – men hov … artiklen åbner pludselig direkte inde i din smartphones’ Facebook app, hurtigere end du når at blinke med øjnene!

Læs også 6 segmenteringsmuligheder på Facebook, du ikke kender

Hvad du har oplevet, er et produkt, som Facebook kalder ”Instant articles”. Det er en teknologi, som giver nyhedsmedier mulighed for at få vist deres artikler direkte på Facebook – og få del i reklameindtægten fra de annoncer, der vises i forbindelse med artiklerne.

Hvorfor er det relevant for virksomheder?

I forbindelse med lanceringen af Instant Articles, har Facebook udviklet et produkt til virksomheder, som bygger på samme teknologi – nemlig Facebook Canvas. Et Facebook Canvas svarer til et mobilt katalog, som åbner direkte i Facebooks univers – stort set uden load-tid. Det kan indeholde elementer såsom grafik, videoer og call-to-action knapper – og giver virksomheder mulighed for at inddrage brugerne i en interaktiv oplevelse omkring et koncept eller produkt. Søstrene Grene var nogle af de første til at anvende Facebook Canvas – og hvis du scroller ned af deres tidslinje på din smartphone, vil du se nogle opslag med teksten ”mobilkatalog”, som du kan klikke på. Herefter vil du ikke blive sendt videre til deres hjemmeside, men i stedet præsenteret for det Facebook Canvas, de har designet til at præsentere de nyeste produkter for deres kunder. Hos bSocial har vi allerede designet Facebook Canvas til flere af vores kunder og brugt dem i annoncekampagner på Facebook.

Se bSocials eksempler på canvas her

Hvordan laver man et Facebook Canvas?

Besøg din Facebookside og klik på Billede/Video i boksen, hvor du plejer at lave opslag. Du vil se, at der nederst står 'opret et canvas' – dette menupunkt klikker du på. Klik nu på +-tegnet til højre for at oprette et nyt Canvas. Og well … herefter er der blot fri leg: Præsentér din virksomhed med enkelte billeder eller flere i roterende format. Brug videoer til at fremme budskaberne, men smid gerne undertekster på dem, da videoer som udgangspunkt afspilles uden lyd. Jo mere kreativ, du er, jo mere opmærksomhed vil dit nye mobilkatalog få. Oplevelsen er stadig relativ ny for de danske forbrugere, så der er rig mulighed for at bryde gennem støjen. Er du frisk på mere social medie markedsføring? Tilmeld dig et af Succes Onlines gratis kurser i en by nær dig!

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.