• I samarbejde med:

Guide til OmniChannel ReTargeting

Guide til OmniChannel ReTargeting

Skrevet af Dennis Kronborg d. 23-08-2016 kl. 10:13
Kategorier: Email-markedsføring

Kender du det der med, at du har besøgt en webshop og kigget efter et par løbesko, og så næste gang du browser rundt på nettet, så ser du annoncer for de samme løbesko? Det kaldes ReTargeting og fungerer ved, at du efterlader et digitalt fodspor, som webshoppen bruger til at målrette annoncer til dig udfra hvad du har vist interesse for. Dennis Kronborg har skrevet et blogindlæg for Succes Online om OmniChannel ReTargeting.  

Hvorfor benytte ReTargeting?

Amerikanske undersøgelser viser, at der skal mellem 7 og 20 påvirkninger til, før vi som forbrugere køber et nyt produkt fra et nyt brand. De 7 påvirkninger er målt på, hvad skal der skal til inden forbrugerens hjerne begynder at overveje om ikke det er et interessant produkt, mens de 20 er målt på at det er det der skal til, inden vi hiver dankortet op af lommen. Bliv derfor ikke fortvivlet hvis ikke du oplever, at få de køb i din virksomhed som du ønsker. Måske hænger det sammen med, at du ikke eksponerer dit produkt eller brand nok over for dine potentielle kunder? Gentagelse betaler sig. Det virker derfor meget fristende at skrue markedsføringsbudgettet op på AdWords eller for dine reklamekampagner. Men hvis du for alvor vil have en positiv effekt, skal du tænke på tværs af kanaler.  

OmniChannel ReTargeting er det nye sort (igen)

At arbejde med OmniChannel ReTargeting betyder, at du møder dine kunder på tværs af markedsføringskanaler. Med udgangspunkt i hvor din kunder er tilstede online (og offline) er din virksomhed tilstede på de samme kanaler. For din virksomhed betyder det, at du møder din potentielle kunde på tværs af kanaler og at din markedsføring så at sige: ”går op i en højere enhed”. OmniChannel (Omni er latin og betyder alle), er ikke noget nyt. Det har eksisteret i rigtig lang tid, men i takt med at kunderne i højere grad søger information online, har Omni-tankegangen vundet fornyet indpas. Det at kortlægge hvor dine kunder befinder sig online, hvad de laver, hvor de befinder sig, mens de laver det, de laver, hvilket ”mindset” de har på det tidspunkt mm. er alle faktorer, der benyttes til at skræddersy OmniChannel markedsføringskampagner. OmniChannel markedsføring resulterer i, at din kommunikation netop møder kunden, der hvor kunden er. Har du lavet en marketingplan så er den formentlig også Omni af natur, idet du har opsat forskellige kampagner på tværs af kanaler og medier. Det kan være; avisannoncer, Facebook-annoncer, radioreklame, E-mail nyhedsbreve, AdWords med flere.  Gratis download: Den ultimative online marketing kalender med 598 begivenheder du kan benytte i din markedsføring

 

Det er nemt

Den rivende teknologiske tidsalder vi befinder os i, har medført at OmniChannel markedsføring nu automatisk kan kombineres med ReTargeting. ReTargeting fungerer ved, at dine kunders eller kontakters adfærd måles, og bestemte handlinger gør, at de tilføjes til en målgruppe, som du kan markedsføre dit produkt imod. Det smarte er, at kunder eller kontakter der allerede har vist interesse for dig, bliver eksponeret over for din annoncering. Det er slut med at bruge markedsføringskroner på at markedsføre til en bred udefinerbar målgruppe. Det foregår mere eller mindre ud fra devisen ”Det er nu engang nemmere at sælge noget til en eksisterende kunde, fremfor at finde en ny”. Her kan det omformuleres til at:

”Det er nemmere at sælge noget til én, der allerede har fortalt os at de er interesserede”

 

Nyhedsbreve på steroider

Hos Bullsender, der hjælper kunder med at sende effektive nyhedsbrevkampagner, har du mulighed for at sætte hele denne proces på AutoPilot. Du tilknytter ReTargeting på din konto hos Bullsender, og softwaren sørger så automatisk for at oprettet kontakter i dine målgrupper i Facebook (Facebook Costum Audiences). Det vil sige, at hver gang der er en fra din kontaktliste der har åbnet dit nyhedsbrev eller klikket på et link, så tilføjes den person automatisk til din målgruppe i Facebook. Har du opsat Facebook-annoncer til din målgruppe betyder det, at du nu når den potentielle kunder i to kanaler. Kunden læser dit nyhedsbrev, og næste gang han/hun er på Facebook ser hun din annonce. Smart, ik’?

  1. Find dit nyhedsbrev og vælg ReTargeting

1  

     2. Vælg hvilke kontakter der skal tilføjes til din målgruppe

2

 

     3. Gå til din Facebook konto. Opret din målgruppe

3

     4. I det her eksempel har jeg taget udgangspunkt i en nyhedsbrevkampagne for et specielt produkt, hvor jeg gerne vil annoncere mod dem der har haft en aktivitet på mit nyhedsbrev. Jeg vælger at oprette en målgruppe, rettet mod dem der lander på en bestemt side

4

 

     5. Integrer med din Facebook konto og vælg hvilken målgruppe du vil tilføje kontakter til

5 Det er også muligt at oprette flere målgrupper i Facebook, eksempelvis på dit bedst sælgende produkt, og så hver gang du sender et nyhedsbrev ud med netop dette produkt - tilføj ReTargeting. Så vokser din Facebook målgruppe, og du kan målrette annoncer direkte mod de kunder, der har vist interesse. Du har nu din første automatiseret OmniChannel proces. Den store fordel for dig er, at du kan være laser skarp med din markedsføring, da den rammer dem der har vist interesse. Og du opnår den eftertragtede effekt ved at dine potentielle kunder møder dit budskab flere gange på forskellige kanaler for at foretage et køb. Med ReTargeting tilknyttet dit nyhedsbrev opnår du rigtig OmniChannel markedsføring. Du markedsfører dit produkt i dit nyhedsbrev, dine kontakter interagerer med dit nyhedsbrev, og dernæst markedsfører du det samme produkt i en anden kanal, nemlig på Facebook. Du er nu godt på vej til at opnå de gentagelser der skal til for at kunderne foretager et køb. Selvom du måske ikke benytter Facebook-annoncer netop nu, er det alligevel en rigtig god idé at benytte denne teknik. Det er nemlig dynamisk, så opsætter du det på dine nyhedsbreve nu, vokser din målgruppe automatisk hos Facebook. Vælger du så på et senere tidspunkt at køre Facebook annoncer (eksempelvis til Januar for dit udsalg), har du allerede en målgruppe bestående af personer som er interesserede i netop dig og din virksomhed. Du kan prøve denne teknik ved at oprette en gratis konto hos Bullsender. Det gør du her : https://bullsender.dk/ Det er også muligt at oprettet ReTargeting kampagner med Bullsenders nyhedsbrevsystem i AdWords og Twitter, så øger du dine muligheder betragteligt for at ramme dine potentielle kunder på endnu flere kanaler. Se det er OmniChannel markedsføring på AutoPilot. Venlig hilsen, Dennis Kronborg

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.