Guide til valg af Google Ads samarbejdspartner

Goggle Ads

Guide til valg af Google Ads samarbejdspartner

Skrevet af Kasper Gregersen d. 18-02-2020 kl. 14:02

Arbejder du med online markedsføring er det svært at komme uden om Google Ads, som en kanal i dit marketingmix. Dog er det forholdsvist nemt at komme i gang med annoncering i Google Ads: Du opretter en Google-konto - vælger de søgeord, du vil findes på - skriver en god annoncetekst - tilknytter dit kreditkort, og så er du ellers i gang.

Google Ads kan være tidskrævende, hvis du vil have den fulde effekt af platformen. Af den grund vælger flere virksomheder at få hjælp ude fra. Har du været på udkig efter en samarbejdspartner til at hjælpe dig, har du måske også opdaget, at det kan være en jungle at navigere i. 

For hvem skal du give ansvaret for dine Google Ads-annoncer? Din nevø der vil hjælpe dig for en kasse øl, et etableret Google Ads bureau eller en freelancer, der arbejder specialiseret med Google Ads? I dette skriv vil jeg prøve at belyse fordele og ulemper ved begge dele.

 

Freelancer eller bureau

Lad mig starte med at sige, vælger du din nevø, tror jeg hverken at du får en positiv oplevelse eller et positivt afkast på dine annoncer. Ikke et ondt ord om din nevø, men ligesom mange andre fag er Google Ads (og Analytics) et specialiseret håndværk, som kræver læring og erfaringer. Lad os derfor glemme din nevø.

Har du derimod budgetteret med et markedsføringsbudget til Google Ads, og vil arbejde seriøst med kanalen (hvilket du selvfølgelig vil), bør du efter min mening enten finde en freelancer eller et bureau, der kan hjælpe dig.

En freelancer er et godt sted at starte for dig, hvis

Du har et begrænset budget, men gerne vil have hjælp til Google Ads. Ofte vil en Google Ads freelancer arbejde specialiseret med Google Ads, og du vil derfor kunne købe nogle kompetencer, som du måske vil finde til en højere pris ved et etableret bureau. En freelancer vil som regel kunne opsætte nogle gode kampagner med et begrænset budget, hvor begge parter synes arbejdsfordelingen og omkostninger forbundet med aftalen er fair.
 

Hos en freelancer vil du som oftes også kun være én ud af en håndfuld kunder, hvorfor du og din Google Ads-konto vil få en masse opmærksomhed. Falder valget på en freelancer, vil denne også være din primære kontaktperson, hvilket igen mindsker usikkerheden og uklarheder vedrørende, hvem der helt konkret arbejder med din konto. 

Et Google Ads bureau er et godt sted at starte for dig, hvis

Du allerede har en etableret og sund Google Ads-konto (der måske tidligere er freelance-drevet). Næste naturlige skridt vil derfor være et Google Ads bureau. Inden du stopper et samarbejde med en freelancer, vil et bureau sikkert uden beregning være villig til at kigge din konto igennem og give deres bud på, hvilket potentialer og muligheder der er for dig og din virksomhed.

Du skal selvfølgelig kontakte flere forskellige bureauer, da kemi i opstarten et samarbejde, er ligeså vigtigt som kompetencer.

Et bureau vil typisk have flere muskler både i form af værktøjer og øjne. Din konsulent på et bureau har mulighed for at sparre med sine kollegaer, der ligeledes arbejder med Google Ads. Yderligere har personen værktøjer til rådighed, der kan øge effekten af dine annoncer - og skabe mere synlighed.

Afspejler dit budget dit behov, kan et bureau være et godt match. Økonomi og ambition følges ofte ad - og det er også tilfældet, når du vælger en samarbejdspartner til Google Ads. Du kan læse mere om og finde potentielle bureauer til samarbejde her.

 

Konklusion

Så hvad skal du vælge?

Det irriterende svar er selvfølgelig at, “det afhænger af din virksomhed”. Det afhænger både af din nuværende situation, dine ambitioner og din økonomi. Men et bud herfra vil være at starte et samarbejde med en freelancer - og så kontakte et bureau på længere sigt, hvis du vil øge indsatsen med din Google Ads konto og indsats.

 

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.