• I samarbejde med:

Hvad content kan gøre for din virksomhed

Hvad content kan gøre for din virksomhed

Hvad content kan gøre for din virksomhed

Skrevet af Esben Spangsege d. 25-11-2016 kl. 14:52
Kategorier: Sociale Medier

I slutningen af 20’erne stoppede amerikanerne med at købe Procter & Gambles rengøringsprodukter. Deres markedsføring virkede tilsyneladende ikke, der var i øvrigt recession og hverken hos forbrugerne eller i marketingafdelingerne hang pengene altså på træerne. Direktør hos P&G, Richard Deupree tænkte, at han måtte gøre noget. Og det han gjorde, kan alle os, der i dag anvender digitale og sociale medier i vores kommunikation og markedsføring lære af. Han gjorde P&G’s budskaber og indhold til noget som målgruppen i sig selv ville have i stedet for, som ”traditionel” markedsføring ofte har som tilgang, at betale for enten at være i vejen for eller stå ved siden af det, som målgruppen i virkeligheden gerne vil have. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, og derfor spoler jeg tiden tilbage til 1929 for give et eksempel på, hvad det vil sige. Dengang var de fleste kvinder hjemmegående. De brugte tiden, mens manden var på arbejde, på at gøre rent, vaske tøj, rydde op, passe børn og lave mad. Men altså ikke gøre rent med P&G’s produkter. Radiosalget derimod boomede, så folk ville altså gerne forbruge – og lytte til radio – og dét gjorde, at Deupree (fhv. direktør for P&G) ikke stillede sig tilfreds med det skræntende salg i P&G-biksen. Noget måtte gøres, markedsføringen stod for skud og han gik i tænkeboks. Læs også: Sådan integrerer du Snapchat på din hjemmeside Richard Deupree kom ud af tænkeboksen med en ide om at udvikle en radioudsendelse, der skulle sendes mens husmødrene gik rundt derhjemme. Dengang sendte USA’s eneste kommercielle radiostation, KDKA, i dagtimerne blandt andet programmet Live Stock Reports. Et program som ikke just forsøgte at tækkes de hjemmegående kvinder. Deuprees udsendelse derimod skulle på den ene side gøre det lidt mindre kedeligt at gå rundt og vaske tøj, vaske op, støvsuge osv. og på den anden side kunne linkes til P&G’s rengøringsprodukter. Boooooom! Lige ned i relevans-sweetspot: succes online, content marketing, digitalisering Det resulterede i, at P&G udviklede sådan nogle lidt TV-shop-agtige udsendelser, hvor kvinderne fik tips og tricks til at gøre rent (naturligvis med P&G’s produkter). Det virkede ikke så effektivt, som Richard Deupree gerne ville have det til. De prøvede med George The Lava Soap Man, som bare sang om Lava Soap, et P&G brand. Det var heller ikke effektivt nok for Richard Deupree. Til sidst fandt de formlen med showet Ma Perkins. Udsendelsens plot drejede sig om Ma Perkins’ interaktioner med lokalsamfundet og hendes lommefilosofiske håndtering af diverse dilemmaer i byen. Det ville kvinderne gerne lytte til, mens de gjorde rent og Ma Perkins fik tilnavnet ”Americas mother of the air”. P&G udviklede yderligere på udsendelsen, så der var cliffhangers i slutningen af hver historie, så kvinderne tændte for radioen næste dag og fulgte med. Måske har du allerede lugtet sæben i rengøringsspanden. Det var nemlig P&G der affyrede startskuddet til det TV-format vi i dag kender som sæbeopera og derfor formatet hedder netop sådan. Sæbe, fordi afsenderen var P&G og opera for sarkastisk at henvise til, at indholdet var af lidt lavkulturel karakter. Fast forward til i dag og til din Facebook Side. Hvis du gerne vil have succes med dine posts på Facebook, så skal du abonnere på samme tankesæt som Richard Deupree. Det vil sige at tænke i at producere indhold, som i sig selv har en værdi for de mennesker du gerne vil have til at blive – eller blive ved med at være – kunder i din butik. Og der findes altså ingen one size fits all for hvilket format, der passer til hvilken målgruppe på et givent tidspunkt i et givent medie med et givent brand som afsender. Du er nødt til at forsøge dig lidt frem – og det er heldigvis ret nemt digitalt – for at finde din vinderformel. Lær mere om, hvordan du lægger fundamentet for at få succes med din markedsføring på digitale og sociale medier ved at melde dig til Modul 4 hos Succes Online. Og følg mig på Twitter på @spangsege hvis du vil have mere inspiration til din digitale tilstedeværelse.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.