Der er mange begreber og moderne ord inden for intelligent online markedsføring, og det kan være svært at manøvrere rundt i junglen af de mange udtryk, som ofte bliver udvandet af misforståelser og mistolkninger. Det er også tilfældet med begrebet datadrevet marketing, trods det er en markedsføringsmetode, som har eksisteret og er blevet brugt i mange år. Datadrevet marketing bliver ofte betragtet ud fra bare ét perspektiv:
Succeskriteriet for udbytterig datadrevet marketing er, at der er synergi mellem indsatser, således at det bliver tænkt ind i alle aspekter af dine online marketingindsatser. Herved kan du målrette, kvalificere, optimere og udvide din marketingindsats til at ramme præcis de kunder, som er vigtige og rentable for din virksomhed.
Online markedsføring bør tage udgangspunkt i brugeradfærden på din hjemmeside, hvorfor det er nødvendigt, at du hele tiden analyserer den data, du indsamler på dine besøgende. Når du løbende analyserer dine data, kan du justere og målrette din markedsføring, så du rammer bullseye hver gang. Du skal huske på, at i datadrevet marketing er det den enkelte dataindsamling, som er med til at udgøre den helhed, som danner grundlag for din online markedsføring. Kun på baggrund af grundige analyser, kan du kortlægge nye tiltag for din online markedsføring.
Uanset hvilke områder du arbejder med inden for online markedsføring, er det nødvendigt, at du har dit dataindsamlingsfundament på plads. Dataindsamling er hjørnestenen i datadrevet markedsføring. Korrekt indsamlet data tegner et tydeligt billede af dine kunders adfærd samt giver dig mulighed for at analysere på metrics og KPI’er for din virksomhed. Hvis du er i tvivl om, hvordan du op opstiller metrics og KPI’er for din virksomhed kan du hente Adhosts gratis e-bog: Guide til opsætning af målinger og konverteringer. Læs også 4 tips til at vinde kunderne online i dit nærområde