Der findes mange metoder til leadgenerering via Facebook, men den mest simple er uden tvivl platformens egne lead-annoncer, som lader brugeren indsende sine oplysninger uden at forlade nyhedsstrømmen, hvor annoncen vises.
Brugerens oplysninger udfyldes af Facebook, så det blot kræver et enkelt klik at tilmelde sig et nyhedsbrev, ansøge om et job eller oprette en aftale med en ejendomsmægler.
I indlægget her vil jeg illustrere de fem steps, du skal igennem, for at opsætte en profitabel leadkampagne på Facebook.
Start med at identificere de mennesker, du vil indhente oplysningerne på. Via Facebooks målgruppeværktøj kan du oprette målgrupper bestående af personer, som har en bestemt adfærd, eller som interagerer med konkrete emner på internettet - også kaldet en “Gemt Målgruppe”. Kan du ikke identificere din konkrete målgruppe via Facebooks værktøj, så opret i stedet en brugerdefineret målgruppe bestående af dem, der har besøgt din hjemmeside inden for de seneste 14 dage. I mange tilfælde er det nemmere at konvertere dine besøgende til leads, da de kender og har vist interesse for dit firma i forvejen. Hvis du har en B2B-virksomhed og vil indhente oplysninger på beslutningstagere, så er det ikke sikkert, at Facebook er den rette platform for dig. Du kan på Facebook målrette dig personer, som er inden for branchen “Byggeri og udvinding”, men ikke specifikt mod “murere”. Det skyldes ikke, at der ikke er murere på Facebook, men derimod at platformen ikke har nok data til at identificere brugere med denne jobtitel. Det har LinkedIn derimod, så hvis du vil skaffe leads med bestemte jobtitler, så bør du tage et kig på LinkedIns Lead Gen Ads, som er en tro kopi af Facebooks Lead Ads, som indlægget her omhandler.
Du kan sagtens lave en annonce, hvor du blot opfordrer modtagerne til at indsende deres oplysninger, men du får langt flere leads for de samme penge, hvis du tilbyder noget værdifuldt til gengæld.
Det er en stor fordel, hvis du på forhånd udregner, hvad et lead er værd for dig. Hvis en kunde har en værdi à 10.000 kr. for dig og hver 20. lead bliver til en reel kunde, så er et lead i princippet 500 kr. værd. Sælger du årligt varer for 350.000 kr. til dine 1000 nyhedsbrevsmodtagere, så er en nyhedsbrevsmodtager ca. 100 kr. værd, hvis din avance er ca. 30 %, og modtagerne er på din liste i mindst et år. Hvis du er nystartet og ikke har en salgshistorik, så kan du i stedet stille dig selv spørgsmålet: “Hvad har jeg råd til at betale for et lead?”
Før du opsætter lead-kampagnen via Facebooks Annonceadministrator, skal du opsætte selve formularen på din Facebook-side. Det gør du ved at gå til “Værktøjer til offentliggørelse” og klikke på “Formularbibliotek”.
Her kan du opsætte en leadformular med felter til de oplysninger, du måtte ønske at indhente på brugerne. Jeg vil dog anbefale dig at holde det til så lidt som muligt, da færre felter resulterer i en højere konverteringsrate og dermed en lavere pris pr. lead.
Tip: Sørg for at sætte “Sprog” til “Dansk” og “Deling” til “Åben” under “Indstillinger” i formularværktøjet.
Når du har opbygget din leadformular, mangler du blot at opsætte selve kampagnen via Facebooks Annonceadministrator.
Når du har lavet en fængende og troværdig annonce, er du klar til at sætte kampagnen i gang. Facebook har integrationer til de mest gængse CRM-systemer, men ellers kan du bruge et tredjepartsværktøj såsom Zapier til at overføre leadsene.