• I samarbejde med:

Mød the digital natives i deres naturlige habitat

Mød the digital natives i deres naturlige habitat

Skrevet af patricklund d. 20-09-2017 kl. 10:05
Kategorier: Succes Online

Med mobiltelefonen som en naturlig forlængelse af armen render din næste kollega rundt som en moderne cyborg; 2 klik fra ethvert stykke information, og med aktiv online-status på mere end en håndfuld sociale medier på samme tid. Skal du indlede en dialog med dem, så skal du ind og mødes med dem i deres naturlige habitat: online.

1) Interaktion fremfor passiv promovering

For os, som er vokset op i en verden, hvor alverdens information ikke er længere væk end en Google-søgning, og hvor man tæppebombes med information uanset hvilken webside man besøger, kræver det noget helt særligt, hvis man skal trænge igennem. Lad os et øjeblik betragte rekruttering som markedsføring af en ubesat stilling. Seth Godin gennemgår en smule forsimplet i sin udmærkede bog Permission Marketing hvordan markedsføring er langt mere effektivt, hvis målgruppen har tilladt, at man må henvende sig til dem med relevant indhold (via nyhedsbreve, LinkedIn-grupper mv.). Rekruttering følger samme logik. Store virksomheder opnår disse permissions via employer branding. Mindre virksomheder kan opnå næsten samme effekt med få tricks. Alt det kræver er at engagere sig med sin målgruppe, udover blot at opslå en stilling, og derefter læne sig tilbage. Denne interaktion kan eksempelvis bestå af følgende:

  • Deling af billeder fra kontoret og kollegaer via Instagram
  • YouTube video knyttet et stillingsopslag, således at det ikke er rent tekstbaseret. I Graduateland lavede vi eksempelvis denne video på én time og markedsfører vores salgsstilling med afsæt i de kollegaer, som den nye profil vil få
  • Hurtige og engagerede svar på Facebook eller Graduateland LIVE (disclaimer: vi har selv introduceret et LIVE-univers, hvor man kan real-time chatte med kandidater på tværs af Europa)

2) Jobs med mening

Har man deltaget i et HR event i løbet af de sidste 3 år har man uden tvivl oplevet et eller flere oplæg omkring Generation Y. Her er mange pointer at hente i forbindelse med hvordan digitale talenter skal angribes, for at langt stykke hen ad vejen er der et stort overlap mellem disse målgrupper. Konklusionerne er de samme hver gang: Unge digitale kandidater er på udkig en karriere med mening. Det er ikke længere lønnen som er den afgørende faktor, for når work/life-balancen flyder så meget sammen, og jobbet i lige så høj grad som sociale medier er noget, hvor man er tilgængelig hele døgnet, så skal det være fedt at investere sig i. Byg værdi ind i beskrivelsen af opslaget, hvadenten det er via videomateriale, udtalelser fra kollegaer, indsatte billeder eller i tekstbeskrivelsen.

3) Kompetencer over kolde facts

Da teknologi ændrer sig med lynets hast vil det, der er hot det ene år være outdated det næste. Dette betyder, at specialisering er risikabelt, og man vil i mindre grad opleve tech savvy kandidater med +5 års erfaring inden for noget som helst. Dette skal man holde sig for øje, når man laver sin jobbeskrivelse. En liste med 10 krav til den perfekte kandidat vil med garanti indeholde elementer, som en potentiel superstjerne ikke har stiftet bekendtskab med - en langt mere imødekommende facon er at beskrive de problemstillinger, som der arbejdes med, og efterspørge, at der kan i ansøgningen dykkes ned i hvordan kandidaten vil angribe dem. Hvad man vil opleve er, at kompetencer tilegnet via erhvervserfaring og kurser samt en generel interesse oparbejdet siden kandidaten sad med en iPad som spæd, kan blive inddraget.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.