• I samarbejde med:

Remarketing: Sælg mere med AdWords

Remarketing: Sælg mere med AdWords

Remarketing: Sælg mere med AdWords

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 18-05-2016 kl. 08:27

Brugere der allerede har besøgt jeres webshop, er nemmere at konvertere til kunder, fordi de allerede kender jer. Så kan I få dem tilbage til jeres webshop, er det meget nemmere at få dem til at købe noget. Det kan AdWords remarketing-funktion hjælpe jer med! Remarketing-funktionen i AdWords giver mulighed for, målrettet at vise annoncer for jeres webshop på andre hjemmesider, som de folk besøger, der tidligere har set på varer i jeres webshop. Det kræver kun, at I har sat remarketing-funktionen op i AdWords. Derved får I flere forskellige måder at promovere jeres webshop over for tidligere besøgende. I kan enten reklamere i søgeresultaterne, vise bannerannoncer for shoppen, vise målrettede annoncer for de produkter, folk har kigget på eller opsætte remarketing på YouTube, som Google jo også står bag. Det sidste kommer vi ikke ind på her, men de første tre muligheder ser vi nærmere på i dette blogindlæg.

Remarketing i søgeresultaterne

Remarketing i søgeresultaterne er nok den mest effektive form for remarketing, der findes på Google AdWords. I forhold til remarketing-annoncer på websites i Googles displaynetværk er brugeren sporet ind på at finde det eller noget der relaterer til det, han eller hun søger efter. Det er de sjældent, når de læser på en anden hjemmeside og så møder jeres annoncer der. Sælger I f.eks. forbrugselektronik og en bruger har besøgt jeres webshop og kigget på digitalkameraer, kan I derved få vist en annonce for denne produktkategori, når brugeren søger efter digitalkameraer, kameraer eller konkrete mærker af digitalkameraer på Google. I kan også vælge at definere relaterede søgeord, så I får vist en annonce, hvis den bruger der kiggede på digitalkameraer i sidste uge, f.eks. søger efter printere eller fladskærme i denne uge. Da brugeren allerede kender jeres webshop, er der en stor chance for, at de vil vælge jer frem for nogle af konkurrenterne. Det kræver dog, at I byder højere på de pågældende søgeord, hvis brugeren har været inde på jeres webshop og at I opretter annoncer på søgeord, der ellers normalt ville være for brede. For at kunne udnytte denne remarketing-mulighed, skal I først oprette en remarketing-liste i Adwords og implementere den tilhørende Adwords remarketing-kode på webshoppen. Den får I, så snart I opretter remarketing-listen.

Remarketing med bannerannoncer for shoppen

Denne metode går ud på at vise en bannerannonce for jeres webshop på de sites med Google-annoncer, som jeres tidligere besøgende kommer ind på. Annoncen kan enten være generel for jeres webshop eller målrette sig mod den produktkategori, som brugeren har besøgt på jeres shop. Effekten af denne form for remarketing er ikke så effektiv som remarketing i søgeresultaterne, fordi annoncen vises ude af den mentale kontekst, som brugeren befinder sig i. Havde han eller hun søgt på f.eks. en produktkategori, I sælger, havde vedkommende været meget mere disponeret for at klikke på annoncen. Men nu sidder han eller hun måske og læser om noget helt andet og bliver så mindet om jeres webshop. Men udnytter I muligheden for at målrette annoncerne mere, får I over tid fat i væsentlig flere kunder, end hvis I bare havde kørt med en generel annonce. Det giver også en brandmæssig værdi, da det er med til at fastholde jeres brand i kundernes bevidsthed. Tager vi kunden fra før, der har kigget på digitalkameraer på jeres webshop, kan I enten vælge at få vist en bannerannonce for shoppen generelt eller for produktkategorien digitalkameraer. Det sidste kræver dog, at produktkategoriernes navne indgår i webadressen (URL’en) på jeres webshop. Du kan sætte det så snedigt op, at annoncen kun vises for de besøgende, der har set på digitalkameraer, men som ikke har købte af jer, eller som efterlod et digitalkamera i indkøbskurven, før de forlod jeres webshop. Især de kunder der har efterladt noget i indkøbskurven er interessante at få tilbage til shoppen. De har jo allerede udvist så stor interesse for jer, at de rent faktisk er gået i gang med selve købsprocessen. Så de er ekstra vigtige at få indfanget. Som før skal I først oprette en remarketing-liste i Adwords og implementere den tilhørende Adwords remarketing-kode på webshoppen. Aktivér derefter DisplayFeature og remarketing i Analytics, for at kunne hente data fra Google Analytics om jeres besøgendes færden på webshoppen. Det giver mulighed for at foretage en meget avanceret segmentering af jeres besøgende, så I kan ramme dem mest præcist med remarketing-annonceringen.

Remarketing med dynamisk indhold

For at kunne vise bannerannoncer, der er tilpasset til de produkter, de besøgende har set på, skal der naturligvis være oprettet AdWords kampagner og annoncer for de pågældende produktgrupper. Det kan være en stor opgave både at sætte op og få produceret bannerannoncer til. Men heldigvis kan du få hjælp af Google ved at bruge deres dynamiske remarketing-funktion. De opdeler selv brugerne efter de adfærdsdata, Adwords kan hente fra Analytics. På baggrund heraf, udvælger Google AdWords de produkter og tilhørende produktinformationer, der er mest relevant at vise over for den pågældende bruger. Effekten af dynamisk remarketing er meget forskellig fra webshop til webshop og afhænger især af, hvor bredt I har defineret jeres produktkategorier og de relaterede varer, der er defineret i kampagnen. Er det for bredt sat op, kan I risikere, at Google vælger varer, der ikke har nogen relevans for den pågældende bruger. Denne funktion virker også for sites, der ikke har nogen webshop implementeret. Men i stedet for at vise et konkret produkt, vises en bannerannonce, der matcher de sider, den pågældende besøgende har besøgt på jeres hjemmeside. Det er væsentlig smartere end bare en general bannerannonce for sitet. Men selv om dynamisk indhold er væsentligt nemmere at arbejde med end at skulle segmentere altid selv, så skal der alligevel arbejdes en del for det. Det kræver også, at jeres webshop har et Google Shopping feed, så Google kender jeres produkter og deres data. Derfor har Google selv udgivet en guide til, hvordan I sætter det op. Den kan læses her. Med venlig hilsen, Sasa Kovacevic

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.