• I samarbejde med:

Sådan arbejder du med re-marketing på dine søgeannoncer

Sådan arbejder du med re-marketing på dine søgeannoncer

Skrevet af Casper Christensen d. 12-04-2018 kl. 08:30

Formålet med dette indlæg er at vise dig, hvordan du arbejder med målgrupper (audiences) på dine søgeannoncer i AdWords. Indlægget vil give dig et indblik i, hvilke muligheder du har med målgrupper, og hvordan du kan opbygge dem.

Det er vigtigt at arbejde med dine målgrupper i forbindelse med din remarketing, så du rammer præcis de personer, der har vist interesse for dine produkter eller tjenester. Du kan med en god remarketingkampagne opnå super relevant trafik til din hjemmeside og øge konverteringsraten.  

Muligheder med målgrupper på søgekampagner (kaldes også RLSA):

  • Budjusteringer på bestemte målgrupper
  • Målretning af kampagner, annoncegrupper og søgeord til én eller flere bestemte målgrupper

Oprettelse af en målgruppe i AdWords

Før du kan komme i gang med at arbejde med dine egne målgrupper, skal de oprettes inde i AdWords. Dette kan gøres i AdWords audience manager. Du finder denne ved at gå under “settings” og herefter klikke på “audience manager”. Klik herefter på det blå ikon for at oprette en brugerdefineret målgruppe. Vi har nu mulighed for at oprette en målgruppe ud fra ovenstående. Det kan eksempelvis være potentielle kunder som:

  • Tidligere har besøgt din side
  • Anvendt din app
  • Tilhører en brugerdefineret liste, hvor du uploader noget data, som du har opsamlet

I dette tilfælde vælger jeg “website visitors”. Jeg vil oprette en målgruppe, hvor mine bud justeres imod de potentielle kunder, som har besøgt en specifik side inden for 30 dage. Jeg har her valgt at oprette en målgruppe, som indeholder alle de besøg, som vi har haft på badetøj i de seneste 30 dage. Målgruppen som jeg har oprettet, vil derfor bestå af personer, der inden for de sidste 30 dage har besøgt en URL hvori “badetoej” har indgået i URL’en. Jeg anbefaler at oprette en målgruppe med alle, som har købt fra din hjemmeside i de seneste 30 dage. Det er samme fremgangsmåde. Du ændrer blot “badetoej” til din checkout side. I dette tilfælde: “checkout_success.php”.  

Implementering af målgrupper

Målgruppen er nu oprettet og er tilgængelig i “audience manager”. Herefter går du til den kampagne eller annoncegruppe, som du gerne vil knytte målgruppen til. Jeg har valgt at tilknytte målgruppen på annoncegruppe niveau. I venstre side vil du nu kunne se: Klik på “audiences” (målgrupper på dansk). Herefter trykker du på det blå ikon for at tilknytte den pågældende målgruppe. Du vil nu kunne se dette vindue: Du har nu mulighed for at vælge, hvordan målgruppen skal anvendes, som du oprettede tidligere.

  • Targeting
    • Hvis du vælger denne indstilling, vil dine annoncer kun vises til folk, som møder målgruppens kriterier. I dette tilfælde skal de have besøgt din side og haft “badetoej” i URL.

Targeting kan være et rigtig godt værktøj, hvis du ønsker at konkurrere på søgeord, som normalt er meget dyre at annoncere på. “Badetøj” er eksempelvis er dyrt søgeord, da rigtig mange virksomheder annoncerer på det.

  • Observation
    • Denne indstilling viser stadig dine annoncer til alle, som søger på de søgeord, du har valgt. Du har dog mulighed for at justere dine bud overfor dem, som opfylder målgruppens kriterier.

I dette tilfælde vælger jeg at oprette målgruppen med “observation”. Jeg ønsker, at vores annoncer skal vises til alle som matcher mine søgeord. Jeg laver dog en budjustering imod dem, som møder målgruppens kriterier med 15 %.  

Udeluk en målgruppe

Du har også mulighed for at udelukke en målgruppe. Det kan være, at du ikke ønsker at målrette dine annoncer imod folk, som tidligere har købt på din side inden for en bestemt periode. I “audiences” finder du i toppen “exclusions”. Det fungerer på præcis samme måde. Du opretter en målgruppe, som vist i denne guide. Du går derefter ind i “exclusions” og tilføjer den. Dine annoncer vil herefter ikke blive vist til folk, som matcher kriterierne i denne målgruppe. Ved at skræddersy dine målgrupper, kan du med dine remarketingkampagner ramme de specifikke personer, som med stor sandsynlighed vil give det største afkast.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.