• I samarbejde med:

Sådan får servicevirksomheder succes på nettet i 2017

Sådan får servicevirksomheder succes på nettet i 2017

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 13-01-2017 kl. 14:16
Kategorier: Bliv bedst på nettet

E-handlen er kun gået en vej siden 2008: fremad. Og dette kommer med alt sandsynlighed også til at gælde for 2017. Men selvom der har været en utrolig vækst, på over 280% inden for e-commerce i de sidste år, så er langt størstedelen af væksten kommet fra B2C virksomhederne, og hvis den nuværende udvikling skal fortsætte, så er det afgørende, at både service- og B2B-virksomhederne bliver bedre til at udnytte de digitale kanaler. For selvom stadig flere og flere servicevirksomheder gør brug af online marketing, så er der en lang række ting som virksomhederne skal blive bedre til, hvis de vil opnå succes på nettet inden konkurrencen for alvor tager til!

1: Sæt ord på jeres services – og lav en landingsside

En af de største udfordringer for danske servicevirksomheder er ofte at de ikke evner i tilstrækkelig grad – ud fra en SEO-mands perspektiv – at sætte ord på deres serviceydelser. Dette gør sig ikke gældende for B2C virksomheder, da deres varer ofte vil være deres produkter såsom stiger, parfumer eller sko, men for en servicevirksomhed gælder det i højere grad om at sætte sig ind i sin målgruppes ordvalg, når man laver en søgeordsanalyse. Servicevirksomheder bruger ofte brug af fagtermer og dette er også effektivt, hvis man vil rangere højt på faglige termer, men hvis man henvender sig til privatpersoner, er det langt fra sikkert at de anvender fagtermer. Derfor er det afgørende, at man som servicevirksomhed laver en grundig søgeordsanalyse – eller får det lavet – hvorefter man opretter en landingsside til sine søgeord. Et godt eksempel på hvordan dette skal gøres ses på denne side. I dag er der mange virksomheder, der nævner nogle konkrete services, med ganske få sætninger, på en landingsside der er beregnet til en helt anden service. Dette er meget uhensigtsmæssigt, da man derved ikke kommer til at rangere på disse services, og dermed går man glip af gode placeringer i søgemaskineresultaterne og dermed også flere salg. En anden løsning man kan bruge her, er at lave et produkt og sende det ud på nettet. Hvis man er en virksomhed, der tilbyder rådgivning om for eksempel skatteforhold eller jobsøgning, kan det være effektivt at lave et produkt såsom en jobsøgningsskabelon, en infografik eller en vejledning, som man ligger ud på nettet som en pdf-fil. På den måde kan man opnå øget synlighed ved både at få sit navn bredt ud samt ved at tilbyde kunderne noget gratis – det får dem ofte til at vise større interesse for dine services og giver flere besøgende. Hvis du vil se et godt eksempel på denne tilgang til SEO finder du det her.

2: Definer jeres målgruppe og fang dem på Facebook

I modsætning til B2C virksomheder, så er det ikke altid organisk SEO, der er den bedste løsning. Nogle virksomheder sælger en række produkter, som kan være af en sådan art, at man ikke kan udrykke det med et søgeord, men på trods af dette, kan der stadig ligge en stor efterspørgsel og lure under overfladen. Dette kan gælde for blandt andet softwarevirksomheder, der sælger noget bestemt software til bestemte brancher. Her er produktet så specifikt hvilket gør at der en stor sandsynlighed for at der ikke er nogen der sidder og søger efter det. Og hvis de gør bruger de en lang række fragmenterede søgeord. Hvis dette er tilfældet er det ofte langt mere effektivt at bruge de sociale medier i sin online markedsføring. Her kan man med fordel lave både en push og en retargeting kampagne for sine ydelser på Facebook. Facebook indeholder store mængder data om sine brugere, og det er netop denne data, som særligt servicevirksomheder kan drage fordel af, da servicevirksomheder ofte har en meget klar målgruppe. Dette kan både være rent fagligt såvel som geografisk. Hvis man er en softwarevirksomhed, har man en række virksomheder man gerne vil have fat i, og derfor kan man via Facebook hurtigt lave en målgruppe over IT-chefer i Danmark der kunne tænkes at have en interesse i at kende til ens produkt eller ydelse. Hvis man i stedet opererer i en bestemt del af Danmark, såsom i Nordjylland som det er tilfældet for Købsmæglerne.dk, kan man i stedet bruge sin energi på at lave en kampagne, der målretter sig imod folk der har vist interesse for at sælge deres bolig.

3: Giv jeres hjemmeside et teknisk eftersyn – tryk speederen i bund!

En tredje ting som mange servicevirksomheder bør have fokus på i 2017, hvis de gerne vil have succes på nettet, er de tekniske aspekter af digital markedsføring. I og med, at der er mange servicevirksomheder, der henter en meget lille del af deres indtægt fra nettet, så er det ofte også sådan, at deres hjemmesider er langt fra at være i teknisk topform, når det kommer til SEO. Men i takt med at konkurrencen tager til på nettet, bliver de tekniske parametre stadig vigtigere. Her skal man særligt have fokus på to ting som servicevirksomhed: mobilvenlighed og hastighedsoptimering. Mobilvenlighed bliver stadig vigtigere for ens placeringer i Google søgemaskineresultater, da flere og flere søgninger foretages fra tablets og smartphones. Derfor kan man i dag ikke ligge nr. 1 rent organisk på Google hvis ikke ens hjemmeside er mobilvenlig. Ydermere så har flere undersøgelser også vist, at mobilsøgninger særligt retter sig imod servicevirksomheder, hvor mange leder efter priser og ikke mindst adresser på virksomheder og derfor er det ekstra vigtigt for servicevirksomheder, at deres hjemmesider er mobilvenlige. Sidst men ikke mindst, så viser de samme undersøgelser også, at sandsynligheden for at der udløses en konvertering er større for en servicevirksomhed, når søgningen kommer fra en smartphone. Dette kan skyldes, at mange bruger deres smartphone, når man har et problem man skal løse her og nu. Det næste som mange virksomheder skal sørge for, er at få deres hjemmeside hastighedsoptimeret. Ligesom med mobiloptimering, så kan det at få sin hjemmeside hastighedsoptimeret resultere i bedre placeringer hos Google fra den ene dag til den anden. Dette skyldes, at ligesom med mobilvenlighed, så betyder lave ventetider mere og mere for Google, når de skal udregne deres kvalitetsresultat for en hjemmeside, og derudover, så kan en lavere ventetid betyde, at Google får lettere ved at crawle ens hjemmeside og dermed få alle undersider indekseret rigtigt i Google.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.