• I samarbejde med:

Sådan fungerer Google Shopping

Sådan fungerer Google Shopping

Sådan fungerer Google Shopping

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 08-09-2016 kl. 08:47

Google Shopping er et online kampagneredskab, der lader dig vise annoncer med produktbillede og pris i højre side eller i toppen af Google, når du søger efter et specifikt produkt. Det er i sær produktbillede, pris, flere annoncer og placering som differentiere sig fra Google AdWords. Det er muligt at være synlig i søgeresultaterne med annoncer i både AdWords og Google Shopping, så det er muligt at få en øget synlighed ved brug af begge annonceformer. Et eksempel på Google Shopping kan ses herunder som viser annoncerne ved en søgning på magnesium pillerne Solaray Magnesium Citrat. Det er ikke muligt at bestemme, hvilke søgeord man gerne vil ranke på i søgeresultaterne, det er Google, som vælger, hvilke produkter der er mest relevante ud fra brugerens søgning. I det givne eksempel kan det ses, at Helsebixen.dk både forekommer i Google Shopping resultaterne samt i Google AdWords. Derudover placeres de nr. 2 i de organiske søgeresultater, og har derfor sammenlagt 3 placeringer i den øverste del af søgeresultaterne. Eksempler på Google Shopping  

Sådan fungerer Google Shopping

For at Google kan vise jeres produkter i søgeresultaterne, skal de have en liste over alle jeres produkter. Denne liste skal indeholde visse informationer om produkterne, så de bedre kan forstå jeres produktsortiment, og ved, hvilke søgeord de skal vise netop jeres produkter.

Google Shopping i praksis

  1. Webshoppen uploader et produktfeed til Google, som løbende bliver opdateret (evt. ny fil hver uge eller måned)
  2. Google indlæser webshoppens produktfeed ved hvert nye upload, så en opdateret version af produktsortimentet haves
  3. Ved en Google-søgning viser de et produkt eller flere, som er relevant i forhold til søgeordet

Produktfeed

Produktfeedet skal indeholde en række informationer, før det bliver godkendt af Google. De obligatoriske attributter findes her:

  • ID: Hvert enkelt produkt skal have sit eget unikke ID.
  • Titel: Titlen bliver vist i Google Shopping, og har også indflydelse på om Google finder produktet relevant til søgningen.
  • Beskrivelse: Google bruger ligeledes beskrivelsen til at afgøre, om produktet er relevant for søgningen.
  • Produktkategori: Du kan fortælle Google, hvilken kategori produktet tilhører, så de får et bedre overblik.
  • Produktlink: Forbrugeren bliver sendt videre til dette link, så de har mulighed for at købe det.
  • Billedlink: Link til billedfilen. Vælg et ordentligt billede, så det fanger brugeren.
  • Lagerstatus: Er produktet på lager, ikke på lager eller skal det bestilles. Produktet bliver kun vist i annoncerne, hvis det er på lager.
  • Pris: Både pris og valuta skal angives, det er vigtigt, det er den samme pris på webshoppen.

For man ikke skal lave dette produktfeed manuelt i Excel, er det muligt at hente et plugin/modul til sit shopsystem, som genererer et produktfeed ud fra produktsortimentet. Dette kan lade sig gøre med bl.a. WooCommerce, Shopify, Magento og de fleste andre store shopsystemer.

Hvor meget koster Google Shopping?

Google har ikke sat en mindstegrænse på bud i Google Shopping, det er derfor muligt, at bud helt ned til 0,01 DKK pr. klik. Der er ligeledes ikke en mindstegrænse for et dagligt budget, så man kan være meget fleksibel med sine omkostninger på Google Shopping. Et tidligere studie fra USA viser, at webshops i gennemsnit bruger 11,30$ på at genere omsætning på 100$. Effekten af at annoncere ved hjælp af Google Shopping kan derfor være uhyrlig vigtig for sin forretning, når et studie viser en gennemsnitlig Return OInvestment på 884%. Du kan selv vælge, om du vil bruge 10 DKK om dagen, 100 DKK om måneden eller 100 DKK om dagen på disse annoncer, dette bestemmer du selv ved at mindske eller forøge dit daglige budget. Det er vigtigt at være opmærksom på sit daglige budget, da annoncerne ikke vil blive vist hele dagen, hvis det daglige budget er nået i løbet af dagen. Når man justerer værdien af sit daglige budget, skal man også være opmærksom på antallet af produkter på sin webshop. Man blive nødt til at justere sit daglige budget til en større værdi, hvis man har rigtig mange produkter. Jo flere produkter på sin webshop jo flere relevante visninger vil man få via Google. Du burde have fået noget viden, som du forhåbentlig kan bruge til at booste jeres online salg.  

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.