• I samarbejde med:

SEO – Dine fire vigtigste opgaver i 2017

SEO – Dine fire vigtigste opgaver i 2017

SEO – Dine fire vigtigste opgaver i 2017

Skrevet af Henrik Bondtofte d. 18-10-2016 kl. 09:57

Søgemaskinerne ændrer sig konstant og derfor ændrer måden hvor på vi optimerer vores hjemmesider sig også. Det er vigtigt hele tiden at være på forkant med, hvad der rører sig inden for søgemaskineverdenen, hvis man vil trække det længste strå og være blandt dem der er placeret øverst i Google og de andre søgemaskiner. I denne artikel, vil dine fire vigtigste SEO-opgaver i 2017 blive gennemgået.

HTTPs

https verificerer over for en given server, at det er det korrekte website, som serveren kommunikerer med, denne kommunikation er krypteret og er derfor en meget mere sikker løsning end http. Websites der behandler transaktionsoplysninger bør generelt gøre sig brug af https, men Google ønsker at alle hjemmesider gør brug af den sikre forbindelse. I 2015 annoncerede Google, at https nu blev en rankingfaktor og at et skifte dermed ville kunne give bedre placeringer i søgemaskinerne. Selvom et skifte kan give bedre placeringer, har effekten af skiftet indtil nu været meget lille, da man ved at skifte til https er nødsaget til at 301 omdirigere ens tidligere side. Et 301 er en permanent viderestilling og er den eneste helt korrekte måde at viderestille et domæne på, i hvert fald i forhold til søgemaskiner. En 301 omdirigering giver normalt et tab i linkværdi, på 15% og forbedringen ved et skifte til https har for mange websites ikke kunne modsvare den store mængde tabte linkværdi. Google har dog valgt at ændre måden de håndterer 3xx viderestillinger på og disse overfører nu fuld PageRank, der er dermed intet linkværditab længere, ved et skifte og derfor er der nu kun noget at hente ved en migrering.  

Schema Markering

Skal du med på det semantiske web? Selvfølgelig skal du det, medmindre du vil efterlades i støvet af alle dine konkurrenter. Det semantiske web har altid været en del af Internettets grundlægger, Tim Berner-Lee’s, drøm. Google og de andre søgemaskiner promoverer brugen af struktureret data og med god grund. Hvis alle hjemmesider havde implementeret struktureret data, ville det være meget lettere for søgemaskiner at håndtere og forstå de forskellige forespørgsler, der bliver indtastet i søgemaskinerne. Det semantiske web bygger på struktureret data, struktureret data opstår ved semantisk opmærkning af elementer og enheder – du skal med andre ord opmærke din hjemmesides HTML. I arbejdet med semantisk opmærkning, benyttes dataformat og en vokabular. Som vokabular bør du gøre dig brug af Schema.org, der er den mest udbredte form, samtidig er Schema.org et initiativ der er støttet af blandt andet Google. På Schema.org er der defineret et standardsæt af typer og typernes egenskaber. For den ikke tekniske kan Schema markering være en svær opgave at løse. Heldigvis findes der en række plugins til formålet til de forskellige populære CMS-systemer, her i blandt naturligvis Wordpress. Hvad du bør markere

  • Forsiden (Website)
  • Alle sider (Webpage)
  • Kontakt-side
  • Om os side
  • Profession
  • Header
  • Footer
  • Widgets
  • Sidebar
  • Anmeldelser
  • Kommentarer
  • Breadcrumbs

Du kan undersøge om du allerede gør brug af struktureret data, ved at tjekke dine sider i Googles værktøj for strukturerede data: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/  

Hastighed

Dit websites hastighed er blevet mere og mere vigtig de sidste to år og i år bliver året, hvor langsomme websites for alvor kommer til at halte bagud. I 2017 skal dit website loade på under et sekund, gør det ikke dette, vil det påvirke dine placeringer negativt. Får du dit websites loadtid ned på under 500 ms, vil du opleve forøgede placeringer. Det er derfor meget vigtigt, at få arbejdet med dit websites hastighed. Et hurtigere website sikrer ud over en bedre brugeroplevelse også at Googles botter, hurtigere og nemmere kan crawle og indeksere dit website. Du kan teste dit websites loadhastighed med et værktøj som Pingdom Tools, husk at sætte serveren til Stockholm, så hastigheden ikke måles fra den anden side af Atlanten. Du kan også bruge Googles eget PageSpeed værktøj, dette værktøj kommer med gode råd og anbefalinger til hvad du kan optimere på dit website. PageSpeed værktøjet måler ikke websitets loadhastighed, men giver blot karakterer ud fra, hvor godt du har optimeret på din hastighed, igennem forskellige best practices. Du skal gerne score over 90 i Googles PageSpeed Insights, hvis du har et bare nogenlunde hastighedsoptimeret website. Læs også: Google har lanceret et nyt tekstformat. Hvad betyder det for dig?  

Brugeradfærd

Brugeradfærd er blevet en vigtig del af SEO og med god grund. Er et resultat placeret højt i Googles organiske resultater og smutter de besøgende fra websitet, lige så hurtigt som de er gået ind på det, kan noget tyde på at resultatet alligevel ikke er berettiget til den givne placering. Vi ved ikke præcis hvor meget data Google bruger og vi ved heller ikke hvilke, men vi må som udgangspunkt gå ud fra at følgende måleenheder, er noget Google kigger på: Afvisningsprocent, tid brugt på websitet, antal sider per besøg, og om brugerne foretager sig nogle handlinger på websitet. Brugeradfærd kan Google måle igennem en lang række værktøjer, her i blandt deres Toolbar udvidelse som mange stadig kører med, Chrome-browseren, Android mobilenheder, Adsense netværket og muligvis Analytics. Hvis du vil forbedre brugeradfærden er det om at tage et grundigt kig i Analytics og sortere på de forskellige ovenstående områder. Generelt set, er det altid en god idé at starte der, hvor det står værst til – sørg for at sortere, så du kigger på sider, der har haft en vis mængde besøg igennem de organiske resultater, i stedet for at sidde og optimere på en side, der har haft et besøg med en afvisningsprocent på 100. Det du skal kigge efter, er årsagen til at brugeren ikke finder det de leder efter, det kan være at du har for meget introduktionstekst, at der simpelthen går for lang tid, før end det som brugeren leder efter findes, det kan også være at din landingsside simpelthen er for kedelig, der er ikke brugt billeder og måske er der heller ikke gjort brug af overskrifter? Måske er hele siden af dårlig kvalitet? Det er en vurdering, du selv må gøre dig, ud fra de brugerdata du er i besiddelse af. Du kan se og høre mere om ovenstående emner, ved at besøge min personlige blog, hvor du kan se hele mit oplæg fra Digital Markedsføring 2015 på video, hvor emnet var fremtidens SEO – her gennemgås samme emner. Du kan også læse en mere gennemgående artikel om emnet søgemaskineoptimering, som helhed.

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.