Uanset målgruppe, produkt eller service sidder dine kunder klar på nettet. Ja, selvom din målgruppe måske er den ældre generation, så viser analyser fra FDIH, at den ældre generation shopper løs på nettet. Det er noget, som Danmarks største garn- og hobbybutik på nettet, Rito.dk kan mærke. Succes Online mødte indehaver, Dennis Drejer, til en snak om mulighederne ved e-handel og de kommende Succes Online-kurser i Skive.
Som virksomhed kan man skabe vækst gennem internettet uanset, hvor man er geografisk placeret. Enhver virksomhed kan - uanset størrelse, branche eller niche sælge varer gennem internettet. Det handler blot om at turde at kaste sig ud i det og lære af de fejltrin, man måske begår hen ad vejen. Det er efterhånden en kendt Succes Online-parole, men hvordan reagerer en af Danmarks bedste e-købmænd, når man spørger ind til, hvordan han vil anbefale andre virksomheder at komme i gang med e-handel.
“Jeg ved, at mange fysiske butikker i eksempelvis Skive, hvor jeg kommer fra, gerne vil sælge online. Jeg tror dog udfordringen for mange ligger i, at mulighederne ved at markedsføre sig online kan virke uoverskuelige. Derfor tror jeg, at de fysiske butikker, som gerne vil sælge på nettet, kan have stor glæde af at deltage på de kommende Succes Online-kurser i Skive, da de giver forståelse og overblik over mulighederne på nettet” fortæller Dennis Drejer.
Hvordan mener du, at man skal gribe mulighederne an, hvis man skal i gang? “Mulighederne kan måske syne uoverskuelige, når man som virksomhed skal i gang med sin e-handel og markedsføre sig på nettet. Det behøves dog slet ikke at være så svært”. Fortæller Dennis Drejer, der samtidig mener, at man skal starte med at få overblik og derefter vælge ét til to digitale værktøjer at starte med. Derefter handler det om at bygge videre på sine erfaringer.
Hvordan får man en god idé til at markedsføre sig på nettet? “Tag udgangspunkt i noget, du selv synes er sjovt. Du behøves nødvendigvis ikke at opfinde den dybe tallerken. Tag for eksempel da Fifty Shades of Grey udkom. På det tidspunkt lagde vi 50 nuancer af grå på en collage og smed det online. Det syntes folk var sjovt, og det skabte engagement og synlighed”
Rito.dk er en webshop, der sælger garn- og hobbyartikler. Virksomheden blev etableret i 2014 og er lokaliseret i Skive, men alle i Danmark er reelt set kundeemner. Ved at sælge på internettet har Rito mulighed for at sælge garn og hobbyartikler til hele Danmark. Virksomheden beskæftiger 9 ansatte på fuldtid i Skive.