• I samarbejde med:

Skive-virksomhed: Sådan får du gang i din e-handel

Skive-virksomhed: Sådan får du gang i din e-handel

Skrevet af Google Succes Online d. 04-04-2017 kl. 20:25
Kategorier: Bliv bedst på nettet

Uanset målgruppe, produkt eller service sidder dine kunder klar på nettet. Ja, selvom din målgruppe måske er den ældre generation, så viser analyser fra FDIH, at den ældre generation shopper løs på nettet. Det er noget, som Danmarks største garn- og hobbybutik på nettet, Rito.dk kan mærke. Succes Online mødte indehaver, Dennis Drejer, til en snak om mulighederne ved e-handel og de kommende Succes Online-kurser i Skive.  

Mulighederne i e-handel

Som virksomhed kan man skabe vækst gennem internettet uanset, hvor man er geografisk placeret. Enhver virksomhed kan - uanset størrelse, branche eller niche sælge varer gennem internettet. Det handler blot om at turde at kaste sig ud i det og lære af de fejltrin, man måske begår hen ad vejen. Det er efterhånden en kendt Succes Online-parole, men hvordan reagerer en af Danmarks bedste e-købmænd, når man spørger ind til, hvordan han vil anbefale andre virksomheder at komme i gang med e-handel.

“Jeg ved, at mange fysiske butikker i eksempelvis Skive, hvor jeg kommer fra, gerne vil sælge online. Jeg tror dog udfordringen for mange ligger i, at mulighederne ved at markedsføre sig online kan virke uoverskuelige. Derfor tror jeg, at de fysiske butikker, som gerne vil sælge på nettet, kan have stor glæde af at deltage på de kommende Succes Online-kurser i Skive, da de giver forståelse og overblik over mulighederne på nettet” fortæller Dennis Drejer.

Hvordan mener du, at man skal gribe mulighederne an, hvis man skal i gang? “Mulighederne kan måske syne uoverskuelige, når man som virksomhed skal i gang med sin e-handel og markedsføre sig på nettet. Det behøves dog slet ikke at være så svært”. Fortæller Dennis Drejer, der samtidig mener, at man skal starte med at få overblik og derefter vælge ét til to digitale værktøjer at starte med. Derefter handler det om at bygge videre på sine erfaringer.

Hvordan får man en god idé til at markedsføre sig på nettet? “Tag udgangspunkt i noget, du selv synes er sjovt. Du behøves nødvendigvis ikke at opfinde den dybe tallerken. Tag for eksempel da Fifty Shades of Grey udkom. På det tidspunkt lagde vi 50 nuancer af grå på en collage og smed det online. Det syntes folk var sjovt, og det skabte engagement og synlighed”

Tre råd til at komme i gang med e-handel 

  • For den fysiske butik betyder internettet, at man kan nå mange flere kunder end nogensinde før. Det betyder også, at man skal se mange flere som konkurrenter, da internettet er en stor markedsplads, hvor små og store virksomheder kæmper mod hinanden. Hvis man er helt ny, gælder det om at få overblik over markedsføringskanalerne på nettet. Man skal vælge nogle ting, der ikke tager flere måneder at implementere. Betalt annoncering er den bedste start, da du kan opnå resultater med det samme. Du kan derfor sagtens vente med at være aktiv på sociale medier.
  • Logistikken er nøglen til en succesfuld webshop. En flot og fancy webshop er ikke nok. Du skal have 100% styr på logistikken i din forretning, før du kan give den gas med ordrer fra nettet. Du skal finde ud af, hvor dit lager skal være, omend det er hjemme, eksternt eller noget helt tredje. Kunderne er utålmodige og forventer varerne i løbet af kort tid. Hvis du har logistikken på plads, så har du de allerbedste kort på hånden til at drive en succesfuld webshop.
  • Ansæt eller driv din digitaliseringsindsats selv. Det er en investering at få din forretning på nettet. Det skal være en fokuseret indsats af hele din forretning eller organisation, hvis du er så stor, at det giver mening at tale om organisation. Pointen er bare, at ledelsen og dig selv (evt. dine medarbejdere) forstår, hvorfor og hvordan I sælger via internettet. Det nytter ikke noget at sende praktikanten på kursus, hvis ledelsen ikke forstår, hvorfor digitalisering er vigtig. Omvendt nytter det heller ikke noget, hvis ledelsen er på kursus og de efterfølgende ikke prioriterer ressourcer til at rykke igennem på de ting, som de lærer.

Kort om udviklingen af Rito.dk

Rito.dk er en webshop, der sælger garn- og hobbyartikler. Virksomheden blev etableret i 2014 og er lokaliseret i Skive, men alle i Danmark er reelt set kundeemner. Ved at sælge på internettet har Rito mulighed for at sælge garn og hobbyartikler til hele Danmark. Virksomheden beskæftiger 9 ansatte på fuldtid i Skive. 

Tilmeld dig Succes Online i Skive ved at klikke her

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.