• I samarbejde med:

Teknisk SEO: Fire tekniske fejl Google ikke tilgiver

Teknisk SEO: Fire tekniske fejl Google ikke tilgiver

Skrevet af Sasa Kovacevic d. 28-02-2017 kl. 12:21

Konkurrencen på Google bliver hårdere og mere intens for hver dag der går, både herhjemme og ikke mindst i udlandet. Det stiller større krav til særligt danske webshopejere. En af de ting, som Google i stigende grad lægger vægt på, er en hjemmesides eller webshops tekniske specifikationer. Derfor har det aldrig været vigtigere at have en hjemmeside i teknisk topform. Så hvis du ikke er helt opdateret, kommer her en kort guide med fire tekniske ting, som du skal have styr på, hvis du vil rangere godt hos Google.

Manglende mobilvenlighed - vink farvel til de gode placeringer

Det første, som er absolut afgørende at have helt styr på, hvis du vil have gode placeringer hos Google, er, at du har en side som er mobilvenlig. Såvel herhjemme som i udlandet foretages flere og flere søgninger fra m1obile enheder som smartphones og i mindre grad tablets. I dag er det cirka 10% af alle søgninger i Danmark, der foretages fra mobile enheder. Derudover er der stor variation fra branche til branche, da mange foretrækker at købe mere private varer såsom kondomer over telefonen fremfor via computeren. Mobile enheder bruges i overvejende grad til at finde information, så hvis du har en side, hvor man kan finde meget information – det kunne fx være om, hvad det vil sige at være iværksætter – er det afgørende, at du har en mobilvenlig hjemmeside. Af samme årsag er det afgørende, at servicevirksomheder har hjemmesider, der er mobilvenlige. Google har tidligere også sagt, at de ikke vil lade ikke-mobilvenlige sider komme i top 3 i søgemaskinerne, da det giver en dårlig brugeroplevelse.

Kanibalisering - du bliver din egen værste fjende

En anden ting som er afgørende at have styr – eller at undgå – er, at du bliver offer for kanibalisering. Kanibalisering skal forstås på den måde, at du har flere forskellige URL’er, der omhandler præcis det samme og hedder samme. Hvis du har to landingssider, der handler om præcis det samme og forsøger at rangere på de samme søgeord, vil Google ikke kunne finde ud af, hvilken af de to sider den skal tilskrive værdi, og dermed bliver det svært for din hjemmeside at rangere på det konkrete søgeord. Netop af den grund er det vigtigt, at du laver en god menustruktur med en god balance mellem brugerens ’rejse’ og undersider. Hovedreglen er, at jo større en hjemmeside er, og jo flere landingssider du har, jo større er risikoen for, at du bliver offer for kanibalisering. Læs også 4 tips til arbejdet med din søgeordsanalyse Hvis du er en uddannelsesside som ug.dk, der har mange uddannelser, der minder om hinanden, er det afgørende, at du sørger for at omdøbe URL’erne, så du fx ikke har to sider, der omhandler emnet kommunikationsuddannelse. I det tilfælde skal du sørge for, at URL’erne hedder fx kommunikationsuddannelse-fransk, kommunikationsuddannelse-tysk osv.

Indeksering af interne søgninger - du spilder dit 'crawlbudget'

En tredje ting, som du skal sørge for at have styr på som webshop- eller hjemmesideejer, er, at interne søgninger ikke bliver indekseret af Google. Langt de fleste hjemmesider og webshops har en intern søgefunktion, hvilket er en stor del af at give en god brugeroplevelse – og jo flere interne søgninger, der foretages på din side, jo bedre kan det være for din konverteringsrate, da dine brugere forhåbentlig finder det, de leder efter. Dog er det vigtigt, at disse søgninger ikke indekseres af Google, da hjemmesiden kan risikere at blive straffet for både tyndt indhold og duplikeret indhold, hvilket Google straffer prompte! Derudover risikerer du, at du ikke får indekseret nye landingssider af Google. Grunden til dette er, at Google allokerer et vist ’crawling-budget’, når den skal crawle din hjemmeside. Jo hurtigere din hjemmeside er, jo flere sider vil Google kunne crawle, og derfor er det en skam, hvis Google spilder sit crawling-budget på at indeksere dine interne søgeresultater. Af samme grund bør du også tjekke dine interne søgninger med jævne mellemrum via Google Analytics. Du skal tjekke, om der er nogle menupunkter, som du skal omdøbe eller gøre mere synlige i dine menuer for at øge brugervenligheden på dit site. Hvis du vil se et godt eksempel på, hvordan man laver en god og overskuelig menu, kan jeg varmt anbefale denne side. Hvis du vil undgå, at dine interne søgeresultater indekseres, kan du slå dem fra via robots.txt. På den måde fortæller du Google, at de ikke skal crawle alle sider, der starter med eksempelvis ’search’.

Manglende sitemaps - du irriterer både dine brugere og Google

En sidste ting, som alle bør have, hvis de vil forbedre deres hjemmesides indeksering hos Google, er et sitemap. Når det kommer til sitemaps, er der to former, og her er det vigtigt, at du har begge på sin side. Disse to forskellige sitemaps kaldes henholdsvis for et ’html sitemap’ og et ’xml sitemap’. Overordnet set er en sitemap, som ordet antyder, en oversigt over din hjemmeside. Et html sitemap er et sitemap, som dine brugere kan tilgå fra din hjemmesides front-end. Hvis dine besøgende ikke kan finde en side, er det en stor fordel, at de kan gå til sitemappet og finde netop den side, de leder efter. Et xml sitemap er et sitemap, der indsendes til søgemaskinerne, hvilket bidrager til at få alle sider på dit website fundet, når søgemaskinerne besøger dit website.

Få værktøjer til at blive bedre placeret på søgemaskiner med Succes Online i en by nær dig

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.