• I samarbejde med:

Title Tags, Meta Descriptions & Billedoptimering

Title Tags, Meta Descriptions & Billedoptimering

Skrevet af Mikael Rieck d. 17-10-2018 kl. 08:30

Denne artikel er sidste del af en guide i tre dele. Du kan se guidens del 1 her og guidens del 2 her.

 

I denne del lærer du hvordan Screaming Frog let lader dig se hvor dine Title Tags og Meta Descriptions trænger til et eftersyn. Vi ser også på hvordan du finder billeder der kan optimeres for at øge sidens hastighed.

 

 

Step 7 – Udnyttes Title Tags optimalt

Når vi taler om ”Title Tags”, så er det et vigtigt element i forhold til at få de søgende på Google til at klikke på netop din hjemmeside (og ikke de +9 andre på siden).

 

Generelt bør man følge disse retningslinjer når man laver sine Title Tags:

  • De skal skrives (overlad ikke til Google selv at finde på noget)
  • Der bør ikke være to URL’er som bruger 100% samme Title Tag
  • En Title Tag bør være mellem 200-568 pixel i bredden (30-65 tegn)
  • Bør indeholde det primære søgeord som man ønsker at URL’en skal ranke for

 

For GSO’s vedkommende kan vi se, at der er lidt forskelligt at arbejde med:


Normalt ser jeg at rigtig mange websites har en del sider der mangler Title Tags. Det er heldigvis ikke tilfældet her. Men der er flere URL’er som har Duplicate titler og også en del der har både for lange og for kort titler. En ting man ikke kan se ved hjælp af Screaming Frog (men som er vigtigt) er om Title Tag går målrettet efter specifikke søgeord. Langt de fleste blogindlæg er skrevet af folk der forstår SEO og derfor er titlerne generelt også ret gode og målrettede med udvalgte søgetermer. Men kigger vi på selve kategorierne på bloggen, så kan de optimeres en del. Det ser ikke ud til, at der er tænkt så meget over de Title Tags.

 

 

En sidste note omkring Title Tags er, at du bør overveje hvorvidt du ønsker at have dit websites titel (i dette tilfælde ”Google Succes Online”) med i alle dine Title Tags.

 

Min tommelfingerregel er, at med mindre du er et kendt brand, så bør du nok hellere bruge pladsen på noget som brugerne rent faktisk søger efter.

 

Step 8 – Har du husket Meta Descriptions

Næsten fuldstændig identisk med Title Tags fra step 7, så skal der skrives og optimeres Meta Descriptions for alle URL’er.

 

På GSO kan vi igen se, at der både er URL’er med for korte og for lange Meta Descriptions. Dem der er for korte, udnytter ikke deres fulde potentiale. Dem der er for lange, bliver kortet af når Google viser dem. Begge dele er uhensigtsmæssigt. Men udover det, så kan vi også se, at der er 21 URL’er som slet ikke har Meta Descriptions defineret. Det bør der naturligvis gøres noget ved.

 

Og når man alligevel er i gang med at optimere, så bør der også kigges på de 46 Meta Descriptions der er dubletter.

 

Step 9 – Optimering af dine billeder

Det sidste step jeg vil gennemgå, handler omkring optimering af dine billeder. Hvis du følger lidt med, så ved du, at hastighed er blevet en væsentlig parameter for Google og for dine besøgende. Flere end 50% af søgningerne kommer nu via mobile enheder og netop derfor spiller hastighed ind.

En af de ting der er med til at ødelægge din loadhastighed, er billeder der er for store.

 

 

Derfor kigger Screaming Frog også på dette. Deres tommelfingerregel er, at billeder skal være under 100kb. Ligeledes kigger de også på hvorvidt du har husket at benytte Alt Tag på alle dine billeder. Alt Tag er der hvor du, i tekst, fortæller Google (og skærmlæsere for blinde) hvad der er på et bestemt billede.

 

Alt Tag er et glimrende sted at inkludere dine søgeord (også dem der er stavet forkert). Som du kan se på billedet herover, så har GSO også lidt at arbejde med på denne front. Både i forhold til billeders størrelse og de manglende Alt Tags.

 

Konklusion

I artiklen herover har vi taget udgangspunkt i GSO’s side, men nu er tiden kommet til, at du smider din egen hjemmeside ind i Screaming Frog. Går du igennem de 9 steps og får rettet fejl og mangler, så vil du stå stærkere i konkurrencen og have et mere solidt fundament.

 

Hvis du er interesseret i at lære mere om de 1000 andre muligheder du har med Screaming Frog (vi har kun kradset i overfladen), så kan du læse mere her: http://www.seerinteractive.com/blog/screaming-frog-guide/

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.