• I samarbejde med:

Udnyt mulighederne i B2B e-handel

Udnyt mulighederne i B2B e-handel

Skrevet af Lars Duelund Sørensen d. 16-03-2017 kl. 14:44

- og hjælp dine kunder til at handle hos dig

Er du en producent eller leverandør, som baserer sin forretning på B2B salg, så er det nu, du skal læse med. Du skal især læse med, hvis du endnu ikke har en e-handelsløsning, som kan servicere dine eksisterende og/eller potentielle kunder. Der er desværre stadig mange, som ikke tager B2B e-handel alvorligt og stadig ignorerer mulighederne på nettet (læs mere her), men B2B e-handlen er bare for alvorlig til at ignorere. B2B e-handlen er for alvorlig at ignorere, fordi dine kunder (og potentielle kunder) vil handle online! Det er fint, hvis du også tilbyder, at man kan handle hos dig via fax, telefon, e-mail og hvad du ellers tilbyder, men hvis du vil fastholde eller vækste din forretning - så skal du i gang med e-handel. Dine konkurrenter venter ikke på dig, og hvis de tilbyder bedre muligheder for at handle, når det passer kunderne - så er dine kunder sjældent så loyale, at de venter på at kunne ringe til dig mellem 8 og 16. 

Sådan kommer du i gang med din B2B e-handel

Det kommer naturligvis an på dit nuværende setup og hvor kompliceret, du tænker, at din e-handelsløsning skal være, men som udgangspunkt behøver det ikke være specielt tungt eller dyrt at komme i gang. Dine kunder har sikkert lagt masser af ordrer på B2C webshops, så start med en løsning som i layout og funktioner tilbyder de samme muligheder. Kører du med kundespecifikke priser, så skal webshoppen også kunne understøtte det. Dvs. at en kunde, som får 10% rabat på en varegruppe og 20% på en anden, skal kunne se sine egne priser, når de er logget ind. Det kræver selvfølgelig også, at det skal være nemt at logge ind på din webshop. Og så er du faktisk i gang! Din webshop kan altid udvikles med de ønsker og krav, du måtte have - det kunne f.eks. være at søge i egne ordrer, oprette favoritlister og sortimenter, bestilling af specialvarer, intelligent mersalg baseret på kundetype eller lignende. Men(!) det vigtigste er at komme i gang, for så kan du bedre fastholde dine kunder, og det bliver mere attraktivt for nye kunder at handle hos dig.

Succes kommer ikke af sig selv

Når du er online med din nye e-handelsløsning, skal du ikke forvente, at salget automatisk flyttes over. Det kræver en stor indsats både i forhold til kunder og internt i din forretning. Internt er det vigtigt at sikre, at du får hele din salgsorganisation og kundeservice med på idéen. De skal ikke se e-handlen som en konkurrent, men som deres måske mest effektive værktøj. I forhold til eksisterende kunder er det også vigtigt, at din e-handel markedsføres korrekt over for dem, som en ekstra service. For eksempel kan du over for kunderne demonstrere de produkter eller services, du udbyder. Det er i den forbindelse vigtigt, at dine eksisterende kunder ikke opfatter din e-handelsløsning, som et forsøg på at mindske dialogen med dem. Hvis disse to discipliner implementeres rigtigt, frigøres der tid i kundeservice og salg til at arbejde med kunderne på et andet niveau, og til at skaffe nye kunder.

Markedsføring

Med din nye B2B webshop får du også adgang til mange flere data omkring dine kunder. Du kan bedre give dem den nødvendige rådgivning og service, og foreslå dem relevante produkter - fordi de logger ind på din webshop, og du dermed ved, hvem de er. Det data og den viden, du får, kan du også bruge på at markedsføre din webshop efterfølgende, så du kan få nye kunder ind i din butik eller webshop. Der er mange kanaler, som kan tages i brug - det afhænger både af dit marked og din målgruppe. Hvis du har en lidt ældre målgruppe, er det nok traditionelle online kanaler som SEO og AdWords, mens en yngre målgruppe kræver at større fokus på video og sociale medier. Dette er blot tommelfingerregler - så husk at få det tilpasset til din egen forretning. Læs også: 4 tips til at vinde kunderne i dit nærområde

Næste skridt

B2B behøver ikke være kompliceret. Mit bedste råd er at komme online med din første løsning, og gør dig nogle erfaringer. Derefter kan du bruge din nye viden til at servicere dine eksisterende kunder - og på at skaffe nye. Med venlig hilsen,  Lars Duelund Sørensen E-handelsrådgiver lds@mcb.dk

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.