• I samarbejde med:

Udvidet AdWords budgivning: tablet og mobil

Udvidet AdWords budgivning: tablet og mobil

Skrevet af Daniel Sørensen d. 04-10-2016 kl. 14:15

Tilbage i 2013 hvor Google lancerede ”enhanced campaigns” fik vi muligheden for at byde direkte på mobiltelefoner, men mistede i samme omgang kontrollen over tablet budgivning. Det har Google nu valgt at rette op på igen, med en ny udvidet AdWords budgivning, der tilføjer tablets.

Hvor kommer dine besøg fra?

Først og fremmest er det vigtigt at finde ud af hvilke enheder dine besøg kommer fra. Det kan du gøre i diverse statistikmoduler, der holder øje med trafikken på din hjemmeside. I dette indlæg tager vi udgangspunkt i det gratis statistikmodul, som Google tilbyder: Google Analytics.

Se hvilke enheder dine besøgende kommer fraAdWords, SEM, Google, online markedsføring

Når du står i din Google Analytics konto, trykker du på fanen ”målgruppe” ovre i venstre side. Klik derefter på ”mobil” og vælg ”oversigt”. Her kan du få et tal på, hvor stor en andel af dine besøg, der kommer fra henholdsvis mobil, desktop og tablet. Når vi kigger på oversigten og får at vide, hvordan vores besøgstal er i forhold til enhederne, kan vi begynde at planlægge og tage beslutninger med hjemmesiden samt vores markedsføring mod de enkelte enheder. Ønsker du ydermere at undersøge, hvilke typer telefoner eller tablets folk kommer fra, så vælg ”enheder” for at se specifikke modeller. Dette kan bruges i forbindelse med optimering af din hjemmeside direkte imod de specifikke enheder, som dine besøgende oftest kommer fra.              

Hvordan kan du bruge det?

Vender vi blikket over i Google Adwords, hvor den nye budgivning er tilføjet, kigger vi lidt på hvilke tanker man kan gøre sig, og hvordan det fungerer i praksis.

Udvidet budgivning

Når du er inde i din Google Adwords konto, skal du vælge den givne kampagne du vil budgive på. Inde på kampagnen vælger du fanen indstillinger. Under indstillinger kommer yderligere 4 faner frem. Du skal vælge den der hedder ”enheder”. Her kan du nu se hvor mange besøg og visninger du har på diverse enheder. Tilpasser du kolonnerne lidt, så har du mulighed for at se hvordan enhederne performer i forhold til konverteringer.Adwords, SEM, udvidet budgivning,

adwords-2

adwords-3

Tilpas kolonner

  1. Tryk på kolonner
  2. Tryk på rediger kolonner
  3. Til venstre vælger du konverteringer
  4. Her slår du henholdsvis ”konverteringer”, ”kost / konv.” og ”konv. Rate” til.

adwords-4 Alt afhængigt af hvordan de enkelte enheder præsterer og konverterer, kan man ud fra konverteringerne vurdere, hvorvidt der skal bydes op eller ned på en given enhed. Såfremt en enhed klarer sig markant bedre end en anden, kan man ligeledes vurdere, om man vil lave en separat kampagne, hvor man målretter specifikt mod denne enhed. SEM, AdWords, budgivning, succes online, online markedsføring Såfremt du vælger at separere dine kampagner på baggrund af enheder, så skal du huske at byde de enheder du ikke bruger i den givne kampagne ned med 100%. Det gør at du så laver to kampagner, en til mobil og en til tablet. På den måde får du det bedste data og du undgår fuldstændig at være i konkurrence med dig selv. Glemmer du at byde ned her, kan du ikke undgå at dine separate kampagner kommer til at have en indbyrdes auktion/kamp mod de eksisterende kampagner, i auktionen på Google. På den måde kan du lave en meget mere målrettet markedsføring mod udvalgte enheder i forhold til f.eks. annoncer og landing pages, alt efter hvor kunden er i købsprocessen. Ved at ramme din målgruppe på det rigtige tidspunkt, på den rigtige enhed, med det rette budskab, kan du påvirke din potentielle kunde bedst muligt til et køb. Med venlig hilsen, Daniel fra Terzet – Online Marketing Læs også: Google har lanceret et nyt tekstformat. Hvad betyder det for dig? 

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.