• I samarbejde med:

Vis dine bedste sider frem på nettet!

Vis dine bedste sider frem på nettet!

Vis dine bedste sider frem på nettet!

Skrevet af Halfdan Timm d. 31-10-2016 kl. 14:22
Kategorier: Succes Online

På nettet har du kun et øjeblik til at sælge dig selv – så vis dine bedste sider frem! Når folk klikker sig ind på din hjemmeside, danner de sig øjeblikkeligt et indtryk af, hvilke værdier der er tilknyttet din virksomhed, samt om de kan identificere sig med disse. Dette øjeblikkelige indtryk skulle gerne være positivt! Læs med her og lad Obsidian Digital lære dig mere om hvordan man fremhæver sine bedste sider frem online.   Første øjekast. Det første indtryk er altid vigtigt – det er her du står eller falder. Online har dette indtryk endnu mere at sige, fordi du på din hjemmeside ikke kan kommunikere med kunderne og give dem flere indtryk at danne sig et billede ud fra, og dermed kun har ét skud i bøssen for at få dem overbevist. Her kommer en liste over Obsidian Digitals anbefalinger til og eksempler på, hvordan du sælger din virksomhed bedst online: Definer din kerneidentitet. Det initiale og vigtigste punkt af alle er, at du har defineret din virksomhedsidentitet. Hvis du ikke allerede har dette punkt på plads, kan du starte med at overveje følgende:

  • Find ud af hvad hvilke værdier du gerne vil, at dit firma bliver associeret med.

Et godt udgangspunkt for at definere dine kerneværdier er, at brainstorme. Brainstorm gerne sammen med ansatte eller andre, som kender både dig og din virksomhed godt.

  • Spørg andre – hvad tænker de umiddelbart?

Et andet led i at finde frem til dit firmas kerneværdier er, at spørge andre. Hvad tænker de om dit firma? Og hvilke ord eller udtrykker popper frem på nethinden, når din virksomheds navn nævnes? List gerne disse ord og bestem herudfra hvilke værdier du gerne vil gå videre med, og hvilke du ønsker at tage afstand fra.

  • Overvej hvad din virksomheds identitet er bundet i.

Virksomhedsidentitet kan være bundet i forskellige ting. Mange firmaers identitet er bundet til produkter, altså hvad det givne firma producerer. Dog ser man flere og flere eksempler på, at virksomhedsidentitet er bundet til dets medarbejdere eller CSR-projekter. Dette er et meget vigtigt punkt at overveje, da dette har indflydelse på hvordan man bør kommunikere.

  • Træk dit image i den rigtige retning.

Nu har du fundet frem til dine kerneværdier. Næste træk bliver derfor at forsøge at trække dit firma i denne retning gennem hvad du udtrykker og hvordan du udtrykker dette. Udtryk dine værdier på den rigtige måde. Nu er vi tilbage ved udgangspunktet. Men med en veldefineret kerneidentitet er dette udgangspunkt lige blevet meget bedre. Næste skridt på vejen mod at sælge sin virksomhed på bedste vis online er, at udtrykke det rigtige – på den rigtige måde. Det kan nemlig have store konsekvenser for dit firmas image, hvis hvad du gerne vil udtrykke ikke bliver udtrykt på den rigtige måde. Et eksempel på hvordan en onlinevirksomhed har formået at lave denne kobling korrekt er firmaet wattoo.dk, der sælger el-artikler og vvs-produkter til private og erhverv. Firmaets identitet er bundet til deres kundeservice. Wattoo.dk producerer ikke selv deres produkter, hvorfor identiteten er bundet til den service de leverer. Virksomheden udtrykker dermed deres identitet ved at koble den service de yder, nemlig online salg, med deres værdier omkring hurtig levering, billige fragtbetingelser og stort udvalg. Det samlede indtryk og sammenhæng. Det visuelle element på en hjemmeside er essentielt. Det er det der fanger øjnene først, og hvis det bruges korrekt, er med til at fastholde og føre forbrugerne rundt på hjemmesiden. Det visuelle element består dog af mere end billeder, som mange fejlagtigt tror. Det visuelle element på hjemmesider består af både billeder, brug af farver og logoer. Et sidste vigtigt punkt i at sælge sig selv godt online er sammenhæng mellem hvad der bliver kommunikeret verbalt, samt hvad der kommunikeres visuelt. Dette betyder i praksis, at man bør overveje hvilke associationer bestemte farver og billeder gør sig, og om disse passer med ens virksomheds værdier og identitet. Ligeledes bør ovenstående indtænkes som pejlemærker, når man skal designe sit logo, som jo i sig selv er et visuelt element. Et eksempel på hvordan man bruger visuelle elementer til at understøtte sin virksomheds identitet er hjemmesiden toytoy.dk, der sælger børnetøj og legetøj. Toytoy.dk formår dermed at understøtte deres identitet som forhandler af børneprodukter, og de værdier der naturligt lægger sig til dette område, med friske, glade farver og levende billeder. Nogle sider af dit firma får du mere ud af at vise frem end andre. For specifikke typer af virksomheder, kan det være svært at knytte gode værdier til deres identitet og dermed udvikle et positivt image. Det klassiske eksempel er selvfølgelig tobaksfirmaer, da det er næsten umuligt at associere dette med noget positivt. Overskriften skal dog ikke forstås som at man bør forsøge at gemme det dårlige af vejen, men derimod forsøge at fremhæve din virksomheds bedste værdier! Af gode eksempler hvor dette er lykkedes finder vi firmaet J. Jensen. På j-jensen.dk tilbyder firmaet alt indenfor nedrivning, miljøsanering, udlejning af maskiner og værktøj, samt tilbud til logistik og transport. Firmaets services er ikke de nemmeste at få til at fremstå som spændende og ’likeable’. Virksomheden formår dog med sin hjemmeside både at koble de gode værdier tilknyttet deres services, som fx deres fokus på genanvendelse og gode medarbejderforhold, med en stærk visuel rød tråd. J-jensen.dk er derfor bestemt et besøg værd og en god inspirationskilde til hvordan man sælger sig selv bedst på nettet!

Få besked om aktuelle aktiviteter
Få besked om aktuelle aktiviteter
Tilmeld dig Google Succes Onlines nyhedsbrev, og få alle gratis aktiviteter direkte i din indbakke.